Land van Maas en Waal krijgt een gouden plaat

auteur: nn
geplaatst in: Telegraaf, maart 1967

Op Slot Loevestein, daar waar Maas en Waal tezamen stromen, zal op 29 maart de eerste Gouden Plaat van 1967 worden uitgereikt. 'Het land van Maas en Waal' van Boudewijn de Groot is al enige weken ruim over de 100.000 verkochte exemplaren heen. En dat zal gevierd worden.

Als een Nederlandse plaat de magische grens van de 100.000 haalt, en dat gebeurt de laatste jaren steeds minder, dan betreft het gewoonlijk een overgevoelig wijsje. Mijn Dagboek, Spiegelbeeld, Harlekino, Ik heb eerbied voor jouw grijze haren, blinken niet uit door originele visie of sprankelende melodie.

Maar er verandert de laatste tijd iets in ons nationale hitbewustzijn. Ramses Shafty en 'Sammy' stonden enkele weken bovenaan. Hij haalde de 100.000 net niet, kwam niet verder dan een dikke 70.000. Boudewijn de Groot en 'Het land van Maas en Waal' wel. En dat liedje heeft toch werkelijk geen simpele tekst.

Het begin werpt al direct problemen op voor degenen die gewend zijn aan het rijmen van 'hou' op 'trouw': 'Onder de groene hemel, in de blauwe zon speelt het blikken harmonieorkest in een grote regenton...'
En dan: 'Ik loop gearmd met een kater voorop, daarachter twee konijnen met een trechter op hun kop en dan de grote snoeshaan die legt een glazen ei, wanneer je het schudt, dan sneeuwt het op de Egmondse Abdij'.
Dat is toch niet de gewone jukebox-kost. Niettemin krijgen Hilversum 3 en Veronica niet genoeg van 'Het land van Maas en Waal'. Bij Veronica vindt men het veelvuldig draaien van de plaat zelfs een duidelijke aanwijzing dat men daar ook wel eens een plaat pousseert waar men géén commercieel belang bij heeft.

Ander vaatje
De tekst van 'Het land van Maas en Waal' is van Lennaert Nijgh, die voor zijn hitwerk wel uit een ander vaatje tapt dan zijn confrater uit Weert, Johnnie Hoes. In het boekje 'Voor de overlevenden' beschrijft Nijgh de samenwerking met Boudewijn. 'Boudewijn neemt alsdan de tekst en houdt die enige tijd voor zijn gezicht. Men zou denken dat hij las.
Maar zo eenvoudig gaat het allemaal niet in deze wereld. Terwijl de tekstschrijver als een aanstaande vader in toenemende wanhoop afwacht, verloopt er een kwartier, toch wel voldoende om 'Beneden alle peil' naar waarde te schatten. Dan kijkt Boudewijn de Groot, Neerlands protestzanger nummer één, op, en spreekt, zeggende: 'Anneke, heb je het ziekenfonds al betaald?'

Nieuwe flat
Na het succes van 'Het land van Maas en Waal' hoeft Anneke trouwens het ziekenfonds niet meer te betalen. Want 100.000 verkochte platen leveren de familie De Groot toch gauw 30 à 40.000 gulden op. Daarvan is kortgeleden een nieuwe flat ter hoogte van Weesp betrokken.

De nieuwe 'trend' in het Nederlandse hitwezen vindt maandagmiddag 27 maart zijn voorlopige bekroning tussen de metersdikke muren van slot Loevestein. Over het feest dat dan gevierd zal worden, spreekt ook het laatste couplet van 'Het land van Maas en Waal': Het leed is geleden, de horizon schijnt wanneer de doden dronken zijn en Pierlala verdwijnt. Dan steken we de loftrompet en ook de dikke draak en eten 's avonds zandgebak op het feestje bij Klaas Vaak'.
Waarbij aangetekend dient te worden dat het gouden platenfeest van Boudewijn niet onder auspiciën van Klaas Vaak staat, maar onder dat van slotvoogd Ridder van Rappard, (zoals heel Nederland weet burgemeester en kunstbeschermer van Gorkum). En zoveel verschil maakt dat niet eens.

De oorspronkelijke spelling is aangehouden.


Omhoog
Terug