Op Slot Loevestein, daar waar Maas en Waal tezamen stromen, zal op 29 maart de eerste Gouden Plaat van 1967 worden uitgereikt. 'Het land van Maas en Waal' van Boudewijn de Groot is al enige weken ruim over de 100.000 verkochte exemplaren heen. En dat zal gevierd worden.
Als een Nederlandse plaat de magische grens van de 100.000 haalt, en dat gebeurt de laatste jaren steeds minder, dan betreft het gewoonlijk een overgevoelig wijsje. Mijn Dagboek, Spiegelbeeld, Harlekino, Ik heb eerbied voor jouw grijze haren, blinken niet uit door originele visie of sprankelende melodie.
Maar er verandert de laatste tijd iets in ons nationale hitbewustzijn. Ramses Shafty en 'Sammy' stonden enkele weken bovenaan. Hij haalde de 100.000 net niet, kwam niet verder dan een dikke 70.000. Boudewijn de Groot en 'Het land van Maas en Waal' wel. En dat liedje heeft toch werkelijk geen simpele tekst.
Het begin werpt al direct problemen op voor degenen die gewend
zijn aan het rijmen van 'hou' op 'trouw': 'Onder de groene
hemel, in de blauwe zon speelt het blikken harmonieorkest in
een grote regenton...'
En dan: 'Ik loop gearmd met een kater voorop, daarachter twee
konijnen met een trechter op hun kop en dan de grote snoeshaan
die legt een glazen ei, wanneer je het schudt, dan sneeuwt
het op de Egmondse Abdij'.
Dat is toch niet de gewone jukebox-kost. Niettemin krijgen
Hilversum 3 en Veronica niet genoeg van 'Het land van Maas en
Waal'. Bij Veronica vindt men het veelvuldig draaien van de
plaat zelfs een duidelijke aanwijzing dat men daar ook wel
eens een plaat pousseert waar men géén
commercieel belang bij heeft.
De nieuwe 'trend' in het Nederlandse hitwezen vindt
maandagmiddag 27 maart zijn voorlopige bekroning tussen de
metersdikke muren van slot Loevestein. Over het feest dat dan
gevierd zal worden, spreekt ook het laatste couplet van 'Het
land van Maas en Waal': Het leed is geleden, de horizon
schijnt wanneer de doden dronken zijn en Pierlala verdwijnt.
Dan steken we de loftrompet en ook de dikke draak en eten 's
avonds zandgebak op het feestje bij Klaas Vaak'.
Waarbij aangetekend dient te worden dat het gouden platenfeest
van Boudewijn niet onder auspiciën van Klaas Vaak staat,
maar onder dat van slotvoogd Ridder van Rappard, (zoals heel
Nederland weet burgemeester en kunstbeschermer van Gorkum). En
zoveel verschil maakt dat niet eens.
|
|