Persbericht bij uitbrengen van de LP Maalstroom

MAALSTROOM

auteur: Boudewijn de Groot/biografie: niet vermeld

"Je hebt eindelijk je zin," zei iemand toen hij begreep dat alle teksten op één na door mijzelf geschreven werden. Het klinkt lullig, maar er zit een kern van waarheid in: Ik heb er altijd mijn zinnen opgezet alles zoveel mogelijk zelf te doen. De frustraties van het verkeerd geïnterpreteerd zien van ideeën, of het aanzien van gemiste kansen (alles binnen mijn eigen opvattingen, natuurlijk) werden bij iedere plaat groter. Leidden in feite op momenten al tot beslissingen die inhielden dat ik platen gemaakt heb zonder medewerking van de "vaste kern" uit het begin.
Dit steeds meer zelf doen, heeft nu geresulteerd in deze elpee. En dat kon ook moeilijk anders, omdat het op deze plaat gaat over twijfels en onzekerheden, chaos en angst. En weliswaar zijn dat begrippen waar iedereen mee te maken heeft, maar die uiteindelijk voortkomen uit persoonlijke ervaringen en interpretaties. Ik denk niet dat Lennaert Nijgh over al mijn twijfels en onzekerheden zou kunnen schrijven. En ik zou niet over de zijne kunnen zingen.
Zoals al mijn platen gemaakt werden aan het eind van bepaalde periodes, als weerslag daarvan, zo werd deze plaat gemaakt aan het eind van een periode van relationele en financiële chaos en "artistieke onzekerheden".
Hiermee wil ik per se niet zeggen, dat deze plaat handelt over deze specifieke onderwerpen. Het gaat om de begrippen: twijfel, onzekerheden, chaos, angst. En hoop. De sleutelwoorden zijn: donker, licht, binnen, buiten, stad, regen, chaos.
De situaties zijn alleen van belang voor de liedjes zelf en hebben verder weinig te maken met mijn persoonlijke leven: het gaat om de sfeer, de emoties, het stemmingsbeeld. De enige "filosofie" is: grijp niet terug op je zekerheden van het verleden als ze een ontwikkeling vooruit in de weg staan. Dat is alles.
Eventuele invloeden in tekst en muziek zullen ongetwijfeld duidelijk zijn. De popmuziek van vandaag stimuleert me honderd keer meer dan die van de zeventiger jaren. En via mijn studie Filmmuziek kwam ik opeens vrij intensief in aanraking met de klassieke muziek van het begin van deze eeuw.
Verder is ook het surrealisme niet ongemerkt aan de plaat voorbijgegaan, kortom: niet alle invloeden zijn eigentijds, en de plaat zal dat misschien niet helemaal zijn in vergelijking met bepaalde muziek uit met name Engeland. 'MAALSTROOM' is echter wel een logisch vervolg op de voorgaande elpees. En de meest "eigen", ongetwijfeld.

Boudewijn de Groot


Biografie

B 0 U D E W I J N  D E  G R 0 0 T

Boudewijn de Groot werd op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp bij het toenmalige Batavia (Djakarta). Kort na het einde van de oorlog keerde de familie De Groot naar het land van herkomst terug om zich in Heemstede te vestigen. Boudewijn doorliep het Coornhert Lyceum te Haarlem en wilde daarna naar de filmakademie te Amsterdam. In samenwerking met zijn vriend Lennaert Nijgh maakte hij enige liedjes waarbij hij zichzelf op de gitaar begeleidde. Een en ander maakte zo'n indruk op de toenmalige TV- commentator Ed Lautenschlager, dat deze Boudewijn adviseerde om door te gaan en voor hem de eerste kontakten met TV-producers en mensen uit de platenindustrie legde. De vriendschap tussen Lennaert en Boudewijn werd onverbrekelijk toen zij niet alleen verder gingen met het maken van films, maar ook met de combinatie tekstschrijver-komponist-zanger.
En op het ogenblik is er in Nederland vrijwel niemand meer van (laten we zeggen) tussen de 20 en 40 jaar, die niet een kompositie van Nijgh en De Groot als een kostbaar stukje jeugdsentiment koestert. Het begon met de debuutsingle 'Strand', die insloeg als een bom; men herkende Boudewijn's talent, stijl en voordracht en Lennaert's onmiskenbare vermogen tot het schrijven van teksten. Dat ging zelfs zo ver dat na het verschijnen van de eerste LP 'Apocalyps' de Amsterdamse uitgeverij Bezige Bij belangstelling toonde en bij de tweede LP 'Voor de Overlevenden' een boekje uitbracht, waarin alle teksten waren opgenomen. 'Picknick' werd de derde LP van het artistieke duo, zoals altijd geproduceerd door Tony Vos, maar Boudewijn's vierde LP 'Nacht en Ontij' werd de eerste LP zonder samenwerking met Lennaert Nijgh.
Nadat Boudewijn in 1969 was uitgeroepen tot Nederlands populairste zanger, besloot hij zich een tijd lang terug te trekken uit de zogenaamde showbizz... Najaar 1970 werd Boudewijn producer bij Phonogram. Begin 1972 had hij weer zin om een LP te maken, samen met Lennaert en zo ontstond de langspeelplaat 'Hoe sterk is de eenzame fietser'. Boudewijn: "'Hoe sterk is de eenzame fietser' was een plaat die aan de ene kant muziek bevatte waar ik met 'Voor de Overlevenden' en 'Picknick' mee bezig was en aan de andere kant muziek, waarmee ik verder wilde gaan." En Boudewijn ging verder. In samenwerking met filmregisseur René Daalder ging hij zich steeds meer toeleggen op het schrijven van teksten. Na een periode van ontzettend veel praten, overleggen en uitproberen, werd zijn LP 'Waar ik woon en wie ik ben' geboren, die begin juni 1975 werd opgenomen en in Los Angeles werd afgemixed.
Door die kontakten die Boudewijn tijdens zijn verblijf in Amerika had gelegd, besloot hij voor enige tijd naar de Verenigde Staten te vertrekken, waar hij gedurende twee jaar een muziekopleiding genoot.
Hij kwam weer naar Nederland voor een uitgebreide tournee door Nederland en België en voltooide in 1979 de langspeler 'Van een Afstand', die met een Edison en inmiddels ook een gouden plaat werd bekroond.
Afwisselend toerend in Nederland en België, en studerend in Los Angeles (arrangeren en filmmuziek), had Boudewijn weinig tijd voor het schrijven en opnemen van een nieuwe elpee. Wel kon er een "live" album worden uitgebracht: 'Concert' (januari 1982).
Pas na de studie, zomer 1983, begon het schrijven aan de teksten voor wat zou worden de elpee 'Maalstroom'. Terug in Nederland werd daar de muziek bij gemaakt en uiteindelijk, na een tournee van 80 voorstellingen, kon deze plaat opgenomen en uitgebracht worden.


Omhoog
Terug