Interview

Boudewijn beatzanger?

auteur: nn
geplaatst in: Hitweek, 1965

Boudewijn de Groot, 22 jaar,
Chansonnier, protestzanger. Na 't 'Meisje van zestien' beatzanger.
Wij: Ken je Hitweek:
Hij: Ja, ik ben er zelf ook nog eens wat in geschreven.
Wij: Hoe vind je Hitweek?
Hij weer: Fijn blad. Er wordt tenminste niet zo in gezemeld. Soms staan er wel stomme stukken in, maar geen gezemel als in de Muziekmaandbladen.
Wij: Wat vind je van Beatles en Stones?
Hij: Beatles heel goed, Stones stukken minder. Van 'Michelle' van The Beatles vind ik de muziek goed de tekst slecht. Een tekst vind ik erg belangrijk. Dan hou ik van Dylan, Donovan, Who, Them, Kinks.
Wij: En in Nederland?
Hij: Earrings, Motions (Wasted words slechte tekst). Soms Phantoms (Tormented).
Wij: Wat vind je van Nederlandse zangers. Hij: Rob de Nijs, qua stem heel goed. Hij zou vertalingen van Harry Geelen moeten zingen, dan zou hij meer succes hebben.
Wij: Wat vind je van Volksmuziek?
Hij: Schrager dansen, doedelzakken...
Wij (gnuif): en Folkmusic?
Hij: Donovan soms, Dylan, Pete Seeger niet, Joan Baez ook niet.
Wij: En klassiek?
Hij: 'Winter, van Vivaldi, Peter Schat, Mozart, Bach. Bach heeft soms een leuk effect in de popmuziek maar het wordt zo vaak gebruikt dat het geen stunt meer is. Bijv. in 'In my life'.
Wij: Maak je je eigen teksten?
Hij: Nee, die maken Lennaert Nijgh en Harry Geelen voor me. Schrijf de muziek meestal zelf.
Wij: Wat vind je van TV?
Hij: Televisie is een van die dingen die je moet hebben om ze te kunnen gebruiken als je er zin in zou krijgen. Net als platen. Je moet ze bezitten zodat je niet de hele dag naar de radio hoeft te luisteren om ze te horen.
Wij: Welke tévéprogramma's vind je goed?
Hij: Shindig, maar je ziet er de laatste tijd steeds dezelfde mensen optreden. Fanclub vind ik rommelig en slecht gepresenteerd. Mijn aandeel erin vond ik ook tekort. Ik vind het overigens heel fijn om op te treden voor TV. Fijner dan bijv. op een beat-avond. Ik sta dan tussen allemaal beatgroepen en ik heb alleen maar 'Het meisje van 16' te brengen.
Maar ik geloof dat ik meer de tienerkant opga. Op de LP die eind februari uitkomt staan behalve 6 chansons nog 4 protestsongs (o. a. vertaling van Ballad of Christelman van Donovan) en twee beatnummers. Nederland wordt eindelijk wat meer een Beatland. Ach ja, we lopen nu eenmaal altijd wat achter. Ook met de buitenlandse grammofoonplaten. Ik vind dat die veel te laat in Nederland uitgebracht worden. Neem nou 'Sounds of silence'. Toen die hier uitkwam was hij in Amerika al weken uit en ergens bovenaan de Hitparade.
Wij: Heb je al je eigen platen?
Hij: Ja, net an. Meestal geef ik ze weg.
Wij: Welke plaat vind je het beste van jezelf?
Hij: ...... mijn laatste plaat. Ik vind altijd de plaat die ik het laatste gemaakt heb het best, de vorige vind ik dan waardeloos - Ik vind dat sinds mijn EP met o. a. Strand en Sexuele voorlichting mijn techniek erg is vooruitgegaan.
Wij: Wat vind je van de vertaling van Universal Soldier door Don Mercedes ?
Hij: Als die goed geweest was had ik geen nieuwe laten maken.
Wij: Denk je dat de protestsong nog lang succes zal hebben?
Hij: Nog hoogstens één seizoen, omdat het protest het onderwerp is van de tekst in tegenstelling tot bijv. de Beat, waaronder veel meer valt.

De oorspronkelijke spelling is aangehouden>
[Persoonlijke opmerking van de samensteller: een echt diepteinterview. Gottogot, wat leden wij aan zelfoverschatting in die tijd!]


Omhoog
Terug