Resencie

Passie ontbreekt in 'Tsjechov'

auteur: René van der Velden
geplaatst in: Eindhovens Dagblad, 30 mei 2000

De musical 'Tsjechov' is terug in het land. Zaterdag beleefde dit muzikale verhaal over de Russische schrijver zijn tweede Nederlandse première (*) en het is de vraag of we er blij mee moeten zijn. Deze puur-Nederlandse productie van Robert Long en wijlen Dimitri Frenkel Frank dwingt respect af vanwege de originaliteit en soberheid. Maar voor de verwende toeschouwer heeft het stuk ook iets kneuterigs, soms zelfs op het amateuristische af.
De musical 'Tsjechov' dateert van eind vorige eeuw. Dat klinkt ouder dan het is. Het product van Long en Frank leverde eind jaren tachtig eerst een cd op, waarvan velen het prachtige lied 'Vanmorgen vloog ze nog' zullen herinneren. In 1989 volgde de wereldpremière in Duitsland. Nederland moest tot 1991 wachten voordat het hier op de planken stond met de verrassende hoofdrolspeler Boudewijn de Groot. 'Tsjechov' was destijds goed voor 160 volle zalen. De producent ging failliet en vele musicalliefliebbers kregen het stuk niet te zien.
Impresariaat Jacques Senf heeft 'Tsjechov' nu uit de kast gehaald. Eddy Habbema zorgde voor een herziene versie en de low budgetproductie van toen werd aangekleed met nieuwe decors, nieuwe choreogratie en een andere, nog steeds kleine cast. Boudewijn de Groot als Tsjechov bleef en dat is terecht. Zijn nog altijd prettige stemgeluid is een verademing tussen het hedendaagse musicalgeweld.
Met het fragmentarisch vertelde levensverhaal van Tsjechov is niet veel mis. Het begint in 1888 met het winnen van de Poesjkinprijs. Lika (Anne-Mieke Ruyten) verklaart Tsjechov tevergeefs haar liefde. Via de première van 'De Meeuw', de ontmoeting met schrijver Maxim Gorki (Danny de Munk) en het huwelijk met actrice Olga Knipper (Annette Nijder) volgt de première van 'De Kersentuin' in 1904. Een half jaar later sterft de schrijver op 44-jarige leeftijd.
Tsjechov als arts, schrijver en minnaar wordt geloofwaardig neergezet door De Groot. Dat kan niet gezegd worden van zijn collega Gorki die te pas en te onpas de revolutie predikt. Dit is geen verwijt aan het adres van De Munk maar aan de regisseur die deze veelzijdige musicalster met een rood vaandel laat zwaaien alsof hij weer in 'Les Misérables' is beland. Een mooie rol is weggelegd voor Wil van der Meer die onder meer schittert als Tsjechovs welgestelde uitgever Soevorin.
Belangrijkste bezwaar tegen deze musical is wat ik maar zal noemen de Robert Long-sound, die in mijn oren goed tot zijn recht kwam in de jaren zeventig maar waarvoor in de 21e eeuw geen plaats meer is. Het is dat eentonige kunstje waarmee qua zang Long zelf het beste uit de voeten kon, dat van begin tot eind stoort. Tweede bezwaar is dat de gesproken teksten het afleggen tegen de maar liefst 25 liedjes omdat er niet overtuigend genoeg wordt geacteerd.
De tweede toumee mag dan meer aangekleed zijn dan de vorige, soberheid en intimiteit zijn gebleven. Prachtige kostuums, een doeltreffend decor en prachtige belichting. Wat helaas uitblijft is een dramatische ontwikkeling ofwel passie voor het schrijverschap, de liefde, de revolutie of wat dan ook. Wat te merken is aan het plichtmatige applaus.

Tsjechov De Musical' van Robert Long en Dimitri Frenkel Frank, regie Eddy Habbema, met o.a. Boudewijn de Groot en Danny de Munk. Te zien in de Stadsschouwburg Eindhoven op 2 en 3 juni.

* De auteur denkt dat de première plaatsgevonden heeft op zaterdag 27 mei. Maar dat moet toch echt 17 februari zijn en wel in de Goudse Schouwburg in Gouda.


Omhoog
Terug