Terwijl u dit leest, is de Top 2000 in volle gang bezig. Op 31 december iets voor middernacht komt deze tot haar apotheose op radio en televisie.
Natuurlijk staat Queen weer op de eerste plek met 'Bohemian rhapsody'. De meest populaire Nederlandse artiest in de lijst is Boudewijn de Groot.
De Groot is een artiest die al decennia mee gaat en zijn hits zijn zo'n beetje de ruggengraat van de Top 2000. Ook al zou hij zelf voor andere
nummers kiezen. "Ik heb al jaren geen idee waarom 'Ik ben ik' er iedere keer in staat. Ik vind het geen topnummer. 'Het land van Maas en Waal' en
'Als de rook om je hoofd is verdwenen' ook niet. Het zijn zeker geen persoonlijke favorieten." Zelf een lijst met favoriete liedjes - van zichzelf
of van anderen - samenstellen doet De Groot liever niet. "Mijn voorkeuren verschillen van dag tot dag." Maar er zijn veel liedjes waarvan de artiest
zou willen dat hij ze geschreven had. "Om de voor de hand liggende reden: het zijn goedgeschreven liedjes. Of omdat het me een kick lijkt eens een
lied te schrijven dat wereldwijd 1500 keer wordt gecoverd, zoals 'Yesterday', hoewel dat zeker geen favoriet van me is. Ik moet er wel bij zeggen dat
ik lang niet alle liedjes die ik zelf geschreven had willen hebben ook zou kunnen uitvoeren. Er zijn nummers die in een stijl geschreven zijn die ik
als luisteraar heel hoog waardeer, maar waar ik als zanger niets mee zou kunnen omdat ze buiten mijn 'geloofwaardigheid' vallen."
Boudewijn de Groot is in vergelijk met generatiegenoten een buitenbeentje in de Top 2000 in die zin dat hij niet alleen met de al genoemde klassiekers
en nummers als 'Testament' of 'Verdronken vlinder' in de lijst staat, maar ook met meer recent werk. Iets wat De Groot zelf ook wel een beetje
verwondert. "Deels schrijf ik het toe aan het toeval dat 'Avond' en 'De vondeling van Ameland' die emoties losmaken en een directe impact hebben op
de luisteraars. Het zijn beide schitterende nummers die al een aantal jaren live te horen zijn mijn theatervoorstellingen. Waarschijnlijk komen ze
als eerste naar boven als mensen die in mijn repertoire geïnteresseerd zijn een nummer moeten kiezen voor de Top 2000. Die nummers zijn trouwens in
tegenspraak met de gangbare veronderstelling dat nostalgie sterker zou zijn dan actuele emoties."
Toch is nostalgie hét ingrediënt dat de Top 2000 ieder jaar weer zo'n belevenis maakt voor miljoenen Nederlanders. De liedjes nemen de luisteraars
mee naar vervlogen tijden en brengen de mooiste herinneringen boven. Tijdens 'Top 2000 in concert' zullen artiesten als Katie Melua, Bløf,
René Froger, The Trammps, Gé Reinders, Anita Meyer, Jan Keizer en Polle Eduard hun eigen en liedjes van anderen uit vervlogen tijden ten gehore
brengen . Laatste twee staan (in de vorm van BZN en Tee Set/After Tea) ook op de recent uitgebrachte cd/dvd-set 'Testament van de sixties'. Een box
waar ook Boudewijn de Groot een belangrijke bijdrage aan levert, niet in het minst omdat de titel op één van zijn mooiste nummers is gebaseerd.
Het is voor hem persoonlijk dan ook een tijdsvlak geweest waar hij met veel plezier op terugkijkt. "Juist in de jaren zestig was er sprake van een
enorme muzikale diversiteit, waarvan een groot gedeelte zich afspeelde in de periferie, de obscuriteit. Daar gebeurden vaak de meest interessante dingen
en werd (in het onderhavige geval) de boeiendste muziek gemaakt." De Groot mist die 'underground' een beetje in de box, maar weet dat het niet anders kan.
"Het gaat meestal om de grootste gemene deler, de hits, de smaak van het grote publiek. En in die zin vind ik inhoud van die box een mooi overzicht en
goede afspiegeling van de (muziek)cultuur uit die jaren."
|
|