Boudewijn de Groot

Op Tournee door Vlaanderen

auteur: Thomas Lowette, foto: Goedefroit Music
geplaatst in: Het Volk, 4 februari 1997

'Iedere generatie heeft zijn idolen'

'Ik kan geen hits herkennen. Ik raadde mijn platenbaas zelfs af voor Clouseau te tekenen.'

Antwerpen - Wie de Nederlandse taal genegen is en wie een hart heeft voor muziek, houdt van Boudewijn De Groot. Een onweerlegbare stelling, maar des te opmerkelijker voor de wereld van de popmuziek, waar zekerheden en vaste waarden immers permanent zoek zijn.
Boudewijn De Groot is voor de Nederlandstalige pop wat een axioma is in de wiskunde: een onmisbaar fundament. "Ik heb na de beginjaren altijd een status behouden waar ik trots op moet zijn", beseft ook de nu 52-jarige grondlegger.
Boudewijn De Groot: "Het Nederlandstalige lied is nu definitief een genre geworden. Vind ik fantastisch. Peter Koelewijn en ik, samen met Lennaert Nijgh, hebben inderdaad een deel van de lichte muziek losgemaakt. Voordien was die alleen in het Engels mogelijk. Het Nederlands heeft beperkingen en is misschien niet zo flexibel, maar als je het op de goeie manier gebruikt, kan je er héél ver in gaan. Dat is duidelijk gebleken met Doe Maar, De Dijk, The Scene, Noordkaap, Raymond, Osdorp Posse. Alles kan. Maar het kan pas als het aanvaard wordt. Ik heb altijd gevoeld dat het probleem meer lag bij de luisteraar dan bij de muzikant."

Rook om het hoofd
Zelf heeft Boudewijn De Groot nooit te klagen gehad over aanvaarding. Sinds zijn debuut in 1965 is er geen tienergeneratie die niet de rook om het hoofd heeft zien verdwijnen, geen die nooit een testament geschreven heeft, geen die niet weet hoe sterk de eenzame fietser wel is of een verdronken vlinder opgemerkt heeft.
De Groot: "De mensen associëren Boudewijn De Groot meestal met de jaren zestig, begin jaren zeventig, omdat ik toen hip was en populair en het meest succesvol. Maar ik streefde niet naar hits, nooit gedaan. Ik kàn dat trouwens niet, een hit schrijven. Ik kan ze zelfs niet herkennen. Als er hits op een plaat staan, blijkt dat achteraf. Toen (platenbaas en grappenmaker) Hans Kusters me indertijd een proefopname van Clouseau liet horen, raadde ik hem absoluut af daarvoor te tekenen. Hahaha. Maar iedere generatie heeft zijn idolen. En iedere generatie wordt met afschuw en argwaan bekeken door de ouderen. Kurt Cobain was niets nieuws. Gebeurde eerder ook al, maar er werd minder over geschreven."
Niets is ooit definitief
Na de mislukking van Maalstroom van 1984- "goed repertoire, slechte uitwerking" - gaf De Groot de indruk definitief door de nevelen der tijd verzwolgen te zijn. "Niets is ooit definitief", relativeert hij. En zoals eerder had hij ook nu weer legendarische partner-in-crime en tekstschrijver Lennaert Nijgh nodig om uit het slop te raken. Het resultaat, Een nieuwe herfst, verscheen enkele maanden geleden.
De Groot: Ik ben niet makkelijk creatief met taal. Ik moet altijd iets hebben waar ik kan van uitgaan. Daarom schrijf ik makkelijker muziek op teksten dan zomaar muziek. Ik schrijf niet om iets van me af te schrijven, ik schrijf pas als ik ergens klaar mee ben. Als ik aan Lennaerts teksten ga zitten, komt dat altijd makkelijker. Hij raakt bij mij een snaar aan die anderen minder soepel beroeren. Hoe dat komt, weet ik niet. Je kan het niet toeschrijven aan onze gemeenschappelijke achtergrond of onze jarenlange vriendschap, want het was in het begin ook al zo. De platen die ik maakte buiten Lennaert om, tekenen periodes dat ik zelf een stuk minder stevig in mijn schoenen stond, maar waarin ik wel eigenzinnig gedrag vertoonde: "ik ga het zelf wel doen, helemaal anders."

Naam: Boudewijn De Groot (20 mei 1944, in het Jappenkamp Kramat op Java).
Platen: Boudewijn De Groot ('65), Apocalyps ('66), Voor de overlevenden ('67), Picknick ('68), Nacht en ontij ('69), Hoe sterk is de eenzame fietser ('73), Waar ik woon en wie ik ben ('75), Van een afstand ('80), Concert ('82), Tournee ('83), Maalstroom ('84), Een nieuwe herfst ('96), Wonderkind aan het strand (2 of 4 CD-compilatie. '96).
Bijzonderheden: In 1994 verscheen Als de rook is verdwenen, een plaat met covers van songs van De Groot door al wie iets of wat naam heeft in het Nederlandse lied.
Concert: Boudewijn De Groot concerteert op 13 februari in de Warande in Turnhout (014/41.94.94), op 15 februari in het Casino van Beringen (011/42.15.26). op 1 en 2 mei in de Vooruit in Gent (09/243.77.77) en op 30 mei in de Ancienne Belgique in Brussel (02/548.24.24).


Omhoog
Terug