Kun je een beschrijving geven van je eigen carrière, zoals wanneer en hoe het allemaal
begonnen is, het verdere verloop, etcetera? Mijn carrière is begonnen in 1964. Samen met
Lennaert Nijgh had ik het jaar ervoor een filmpje op 8 mm gemaakt, "Feestje Bouwen",
waarin ik drie liedjes moest zingen. De tekst en de muziek voor die liedjes had ik zelf
geschreven (ik speelde al een beetje gitaar). Hoewel alles op stomme 8 mm film was
gedraaid, werd het uiteindelijk dus toch een film met geluid: we synchroniseerden alle
effectgeluiden, dialogen en muziek na. Een heel gedoe, maar het resultaat was verrassend
goed. Zo goed zelfs, dat iemand die het filmpje later zag, ons aanraadde samen nummers
te schrijven. Hij kende iemand bij de platenmaatschappij Phonogram en was ervan
overtuigd, dat ze geïnteresseerd waren. Dat bleek inderdaad zo te zijn en een paar
maanden later, op 14 mei 1964, stond ik voor het eerst in een platenstudio. Onder leiding
van Tony Vos nam ik vier liedjes op: "Elégie prénatale", "Strand",
"Sexuele voorlichting" en "De morgen". Hoewel iedereen enorm verrast was en
riep dat dit iets heel anders en iets heel nieuws was, werden de eerste twee singles geen
hit. Pas met de vertaling van "Un enfant" van Charles Aznavour, kwam ik in de
hitparade ("Een meisje van 16"). Daarna ging alles als het ware van een leien
dakje en volgden "Het land van Maas en Waal", "Testament", "Verdronken
vlinder" en vele andere.
Later waren het vooral de LP's die succes hadden en bleek ik meer een LP artiest dan een
single artiest te zijn. Na de eerste LP volgden "Voor de overlevenden",
"Picknick" (een flower-power-LP die geïnspireerd was door "Sergeant Pepper"
van The Beatles en door het toenmalige popblad Hitweek werd uitgeroepen tot de eerste
echte Nederpop-LP), "Nacht en ontij" (een conceptalbum waarop het verhaal van een
heksensabbat wordt verteld met begeleidende muziek; bij liefhebbers van het occulte zeer
geliefd en dus slechts in klein kring bekend), "Hoe sterk is de eenzame fietser"
(met het nummer "Jimmy" en uitgekomen na een vreemd jaar van afzondering en
gedrogeerde chaos in Drente), "Waar ik woon en wie ik ben" (waarop ik afreken met
een aantal zaken en probeer duidelijk te maken hoe ik over mijn status als popzanger en
bekende Nederlander denk en die werd gemixt in Hollywood, waar ik later naartoe ging om
wat meer aan muziektheorie te doen), "Van een afstand""Maalstroom"
(een mislukte poging om alles zelf te doen, hoewel ik de teksten nog altijd van ongekende
klasse vind). Tussen dit alles door verschenen nog de nodige verzamelplaten en zelfs een
duitstalige LP die in het oosten geen enkele weerklank vond (weten zij veel). In het
begin van de jaren 70 was ik gedurende vier jaar als producer in vaste dienst bij
Phonogram. In die functie maakte ik platen met Rob de Nijs en Liesbeth List, voor wie
Lennaert en ik ook repertoire schreven (o.a. "Zuster Ursula" en "Malle Babbe"
voor Rob en "Pastorale" voor Liesbeth). Twee jaar geleden werd ik door Pim de la
Parra gevraagd voor de hoofdrol in zijn minimal movie "Let the music dance". Het werd
mijn eerste professionele acteerervaring. Mede naar aanleiding daarvan vroeg John van de
Rest me voor de hoofdrol in de musical "Tsjechov". De muziek komt nu dus even op het
tweede plan en ik wil me de komende jaren graag wat meer op het acteren toeleggen.
Tussen al die bedrijven door ben ik sinds een jaar of vijf ook bezig met het vertalen van
boeken uit het Engels (Amerikaans). Ik weet namelijk niet wat ik moet doen als ik niets
te doen heb (ik hou niet van vissen, postzegels en modelspoortreinen).
Heb je nog voor andere artiesten muziek of teksten geschreven? Zoals ik net al zei, heb
ik muziek geschreven voor Rob de Nijs en Liesbeth List. Andere goden schrijven hun muziek
zelf. Ik doe het ook niet graag, omdat ik het vrijwel altijd mooi vind wat ik schrijf
(anders kun je er beter niet aan beginnen). Na een paar minder aangename ervaringen,
waarbij mijn muziek behoorlijk werd verkracht, ben ik wat kritischer geworden voor wie ik
schrijf en op den duur kwam er niemand meer in aanmerking en werd ik ook niet meer
gevraagd. Ik zit er niet mee, want het ging meestal om teksten die beneden peil waren.
Vergeef me de arrogantie, maar als je niet een zekere mate van die eigenschap hebt,
gelooft niemand je meer. Let op mijn woorden.
Waar ben je momenteel zelf mee bezig? Momenteel ben ik bezig met "Tsjechov" en het
vertalen van een boek. In november begin ik waarschijnlijk aan de repetities voor een
stuk, waarin ik alleen maar acteer en niet zing. Daarvan beginnen de voorstellingen in
januari. Het zal mij benieuwen.
Hoe is het eerste contact ontstaan met Rowwen Hèze en hoe is de samenwerking tot stand
gekomen? Rowwen Hèze leerde ik kennen via de Nederlands/Belgische uitgever Hans Kusters.
Hij liet me een jaar of twee geleden een bandje horen met wat nummers van een Limburgse
Tex-Mex-groep. Ik vond het wel aardig, maar te veel hetzelfde. Het ramde maar door in
hetzelfde hoge tempo en na drie nummers had ik er genoeg van.
Er stonden zes nummers op het bandje, dus het was drie nummers lang afzien. Hij vroeg of
ik die groep wilde produceren en ik zei: "Nee, vraag eerst maar of ze wat gevarieerder
kunnen schrijven". Het eerste CDtje werd toen geproduceerd door Roland Verloven en ik
hoorde niets meer van het project en de groep. Totdat Kusters me weer belde met de
mededeling dat Rowwen Hèze nieuw repertoire had en of ik nu wel geïnteresseerd was.
Ik hou erg veel van Tex-Mex (Augie Meyers, Doug Sahm, Flaco Jimenez en Ry Cooder, zijn
muzikanten waar ik graag naar luister), dus ik zei: "Laat maar horen". Hij speelde een
tape-je en ik vond het prachtig. "Ik doe het heel graag", liet ik hem weten. Hij regelde
een ontmoeting in America. Ik luisterde naar een repetitie en ik was verkocht. Sindsdien
vind ik Jack Poels een van de beste Nederlandse tekstschrijvers. Ik hoop dat hij dat zelf
ook vindt,want zoals ik al eerder opmerkte: een zekere arrogantie is absoluut
noodzakelijk wil je geloofwaardig overkomen en je zelfvertrouwen niet verliezen.
Wat is jouw bijdrage geweest aan de CD "Boem"? Mijn bijdrage is zuiver productioneel.
Ik heb wat opmerkingen gemaakt over de opbouw van een paar nummers en ik heb de opname
geleid. Verder heb ik op twee stukken meegespeeld. Meer heb ik niet gedaan. De groep doet
alles zelf: schrijft, arrangeert, speelt. Dus wat moet ík er dan nog aan doen? Je zou
kunnen zeggen, dat ik ze regisseer.
Bestaat de mogelijkheid dat je nogmaals (op welke manier dan ook) met Rowwen Hèze zult
gaan samenwerken? Die mogelijkheid is heel groot. In oktober nemen we (hoop ik) een
single op en ergens in het voorjaar van '93 de nieuwe CD (hoop ik ook).
Wat betekent Rowwen Hèze voor jou? Rowwen Hèze betekent voor mij werken met de beste
Nederlandse tekstschrijver, met een groep die inzet, spontaniteit, muzikaliteit en
overtuiging paart aan een enorme hoop lol en eerlijkheid. Geen gelul bij Rowwen Hèze.
Geen moeilijkdoenerij. Maar ze (met name Jack) hebben wel wat te zeggen, dus oppervlakkig
is het niet. Mooie combinatie toch?
Hoe zie jij het gebruik van het Limburgs dialect door Rowwen Hèze? Limburgs klinkt mooi.
Voor mijn part was het Zeeuws of Gronings geweest, dat interesseert me niet zo. Het feit
dat ze uit Limburg komen draagt natuurlijk wel bij tot de algehele vrolijkheid die dit
soort muziek nodig heeft.
Wat is jouw eigen voorstelling van de toekomst van Rowwen Hèze? Dat ze die zelf in de
hand hebben. Zodra ze het verkeerde soort arrogantie gaan hanteren (en die kans bestaat
altijd en voortdurend), kun je ze afschrijven. Zodra ze gaan denken dat ze er zijn en
als het ware gaan free-wheelen op bekendheid, populariteit en ervaring, zijn ze verloren.
Als ze aan anderen hogere eisen gaan stellen dan aan zichzelf, is het afgelopen met
Rowwen Hèze. Ik zie ze er niet voor aan, maar ik heb meer intelligente mensen die fout
zien maken en daar hoor je dus nooit meer wat van. Maar als alles goed gaat en Jack mooie
liedjes blijft schrijven en bewerken, kunnen we nog heel lang van ze genieten. Ik wens
Rowwen Hèze heel veel succes (nog meer succes dus) en hoop binnenkort weer met ze samen
te werken. Houdoe, haie en tot ziens.
|
|