Zaterdag 15 maart 2003 - Boudewijn de Groot en fluitiste Emily Beynon. Een prachtig
podiumstel, denkt Joop Stokkermans.
Hij brengt ze maandag en dinsdag samen in Concertzaal Tilburg.
Lichte en klassieke muziek schuiven dicht tegen elkaar maandag en dinsdag in Concertzaal
Tilburg. Boudewijn de Groot en een gedeelte van zijn band (Monique Lansdorp en ex-Doe
Maar-leden Ernst Jansz en Jan Hendriks) staan op het podium met Emily Beynon,
solo-fluitiste van het Koninklijk Concertgebouworkest. Zij wordt op de piano begeleid door
Sepp Groothuis. Het woord liefde is wat voorbarig, maar iedereen verheugt zich al wel op de
ontmoeting. "Het is altijd leuk om weer eens iets anders te doen", vindt De Groot. "Volgens
mij wordt het één groot feest", zegt Beynon, "Niet iedereen in de klassieke muziek krijgt
de mogelijkheid om zoiets te doen."
Die kans komt door Joop Stokkermans die samen met Corine Haitjema het 'afspraakje' regelde.
"We wilden twee werelden in één avond vangen", zegt Stokkermans. "Boudewijn heeft een uniek
repertoire. Hij heeft zoveel geschiedenis, maar staat ook met twee benen in deze tijd. Een
jonge klassieke fluitiste met een prachtige toon en een innemende podiumpersoonlijkheid,
lijkt me een mooie aanvulling."
Tussenbeide
Klassieke en lichte muziek gewoon bij elkaar zetten en dan maar wachten tot de vonk
overslaat, gaat niet. Stokkermans moest dus tussenbeide komen. Hij schreef de arrangementen
voor de fluit. In totaal brengen De Groot en Beynon samen vijf 'De Groot'-nummers:
Kinderballade, Kindermeidslied, Avond, Eva en Vrijgezel. Tussendoor spelen ze los van
elkaar. "Boudewijn heeft een eigen wereld, het was best lastig om Emily daar bij te voegen.
Het moet klinken alsof het altijd zo geweest is", zegt Stokkermans. Omdat alle muzikanten
maar één keer samen kunnen repeteren, zat er niets anders op dan het klassieke dichter bij
het lichte te brengen. Andersom had De Groot ook wel leuk gevonden. "Als je licht en
klassiek echt met elkaar wilt verweven, moet je er meer tijd voor uittrekken. Dan kan zij
meer improviseren en kunnen wij meer de klassieke kant op." Mocht de Concertzaal in Tilburg
zo'n experiment eens aan willen gaan, dan houdt hij zich aanbevolen. Stokkermans heeft er
ook wel oren naar, maar is blij dat hij dit nu kan regelen. "We hebben voor volgend seizoen
ook dit soort plannen zoals Lenette van Dongen met het Concertgebouw Kamerorkest. En ach,
je moet altijd iets te wensen over houden."
Zenuwachtig
Het is natuurlijk ook pas de eerste ontmoeting. Beynon maakt zich niet zo zenuwachtig. "Het
is leuk om te proeven van een andere muziekwereld. De muziek van Boudewijn is ontzettend
mooi en de teksten zijn echt ontroerend." Die liefde is nog niet zo oud, want de eerste
reactie van de Britse (ze kwam in 1995 naar Nederland) op de vraag of ze mee wilde doen aan
het concert was: "Boudewijn wie?"
|
|