De muziek van Boudewijn de Groot leent zich bij uitstek voor klassieke arrangementen. Drie
jaar geleden bewezen de zanger/componist en het Limburgs Symphonie Orkest (LSO) dat
symfonische ondersteuning het rijke oeuvre van het duo Boudewijn de Groot/Lennaert Nijgh
zelfs een extra dimensie verleend. In zijn huidige concertreeks met het LSO, Trefpunt
getiteld, kiest hij deze keer niet voor een aaneenschakeling van sucessen. De Groot put nu
hoofdzakelijk uit de hippie-elpee Picknick (1967) en het recente Het eiland in de
verte (2004). Die keuze leidt tot een gedenkwaardige voorstelling waarin De Groot -
samen met onder anderen de voormalige Doe Maar-musici Ernst Jansz, Jan Hendrikx en Henny
Vrienten - en het LSO hun eigen 'Night of the proms' vieren. Met respect voor elkaars
discipline klinkt de synthese van elektrisch en akoestisch in de nummers als De vondeling
van Ameland en Als jij niet van mij houdt prachtig transparant, meeslepend
(Berlijn) en ontroerend (Kinderballade).
Opvallend is hoe De Groots stem met een licht geaffecteerde Heemsteedse dictie na veertig
jaar is veranderd in een warm en vol geluid. Voor één geheide topper maakte De Groot een
uitzondering. Avond, de moeder aller hits uit het werk van De Groot/Nijgh, werd met
gejuich ontvangen. Terecht was de durf om het accent op 'onbekend werk' te leggen allang
beloond met een klaterend applaus.
|
|