Originele titel is verloren geraakt

Boudewijn: ik zoek een rijke man

auteur: Laurie
geplaatst in: Hitweek 23, 23 februari 1968

Boudewijn de Groot is een lieve, relaxte jongen. Maar de laatste tijd heeft hij redenen om iets minder relaxed te zijn. Hij begint een beetje genoeg te krijgen van zijn rol van een eenzame, romantische troebadoer, die met zijn eenvoudige gitaar en wijsgerig gezang zalen vol ernstige AJC-types bekoort. Voor Boudewijn zelf is die periode al weer over, en hij heeft er erg veel moeite mee om zich terwille van het publiek nog steeds in die suffige sferen te bewegen. (Of begeven, het is allemaal goed wat je zegt.)
'Ik wil me gaan richten tot het soort mensen waar ik me bij thuis voel. Als andere mensen mijn platen dan ook nog kopen, is dat mee genomen, maar het hoeft niet zo nodig meer. Als ik in de populariteits-pol van Steenwijk lees dat ik bovenaan sta, samen met de Heikrekels en Toon Hermans, schrik ik me rot. Ik ben het laatste jaar erg veranderd. Je wordt, geloof ik, altijd wel door een bepaalde stroming in de muziek beinvloed. Ik zie niet dat ik met iets nieuws aan kan komen, dat volkomen los staat van elke bestaande stroming. Alles komt voort uit iets anders, Vroeger werden Lennaert en ik beinvloed door de chansonniers, nu door pop. Het verschil tussen Lennaert en mij is dat Lennaert de popbeweging van een afstand volgt, en dat ik gewoon mee leef. Misschien klinkt dat een beetje aanmatigend, maar zoals de zaken nu staan, moet ik Lennaert precies vertellen wat voor teksten hij voor me moet schrijven, want hij voelt zelf niet de behoefte om te veranderen. Lennaert is Lennaert, een vaststaand verschijnsel. Ik ben, bij wijze van spreken, ieder jaar weer iemand anders. Dat wil niet zeggen dat ik beter ben dan Lennaert, maar wel anders. Vind je het niet lullig dat ik op die manier praat? ik kan het moeilijk vermijden omdat Lennaert een essentieel onderdeel van mijn werk is.'
Hitweek: Er gaan steeds maar geruchten, dat je met een grote show door het land wil trekken. Hoe zit het daarmee?
Boudewijn: 'Ik zit een beetje met die show in m'n maag. De moeilijkheid is namelijk, dat ik precies weet hoe die er uit zou moeten zien, maar dat het financieel gewoon niet haalbaar is. Lennaert en ik hebben uitgerekend dat we de show voor ongeveer fl 1500,- zouden moeten verkopen. Met dat bedrag zouden we een groep, een aantal vreemde artiesten als vuurvreters en dansmeisjes en een complete lichtinstal- latie moeten betalen. Dan krijg je nog de kosten van kostuums en andere attributen. Het resultaat is dat we een heel andere, simpele show moeten maken, terwijl we steeds dat betere geheel in ons hoofd hebben. Als je maar weet dat hetgene waarmee je bezig bent, maar een slap aftreksel is van je oorspronkelijke idee, heb je er ook niet zo veel zin meer in.'
Hitweek: Het zou wel uitstekend zijn als jullie toch doorzetten. Dan zagen de mensen in de kleinere plaatsen dat er inderdaad andere dingen aan het gebeuren zijn.
Boudewijn: 'Ik wil het ook heel graag. Zelf hoef ik er niet aan te verdienen, als ik maar met iets bezig ben, waar ik helemaal in geloof. Maar ja, je kan in Nederland kennelijk nooit iets helemaal goed doen, omdat er zo weinig geld beschikbaar is. Eigenlijk hebben mensen zoals wij een hele goeie miljonair nodig, die onze projekten wil financieren, zonder er zeker van te zijn dat er geld aan te verdienen valt. Zolang we die man niet hebben gevonden, moeten we maar met wat minder tevreden zijn, maar het is wel erg jammer. Ik ben ervan overtuigd dat er erg veel talent in Nederland rondloopt, dat door die vervelende geldmoeilijkheden nooit van de grond komt.
Voor Boudewijn komen moeilijke tijden. Dat gebeurt altijd, als je ogen open zijn gegaan. Maar Boudewin heeft gelijk, en daarom moet er, door de weinige begripvolle mensen die er zijn, naar hem geluisterd worden. Er is een nieuwe nederlandse popjongen. Let goed op hem.

Oorspronkelijke spelling en interpunctie is aangehouden.


Omhoog
Terug