Boudewijn de Groot (32), de in zichzelf gekeerde pionier van het Nederlandse luisterlied,
is gezwicht voor de morele pressie die er vanuit België op hem werd uitgeoefend. Na
jarenlang een nogal teruggetrokken bestaan te hebben geleid, vertoont hij zich sinds
november '76 weer 'live' aan het Vlaamse publiek. Theun de Winter vroeg de bedeesde bard
naar zijn beweegredenen.
Eind vorig jaar werkte Boudewijn het eerste gedeelte van zijn toernee af, een reeks van
zeventien voorstellingen in steden als Ostende, Gent, Hasselt, Antwerpen, Brussel, Mechelen
en Turnhout. Deze maand geeft hij er nog tien, in onder meer Kortrijk, Brugge, St. Niklaas,
Vilvoorde en Halle, waarna hij ongeveer alle min of meer belangrijke plaatsen in het
Vlaamse land heeft aangedaan. Met uitzondering van Brussel waren de schouwburgen,
feestzalen en culturele centra overal ruim van tevoren uitverkocht. Duizenden popelende
Belgen telden maar al te graag zestig tot driehonderd frankskes neer om Boudewijn, in de
rug gesteund door een viertal popmusici, de hoogtepunten uit zijn repertoire te horen
vertolken.
Zij worden niet teleurgesteld. Boudewijn heeft grondig gerepeteerd met zijn tijdelijk in
het leven geroepen Jeroen Bosch Band, kent alle teksten weer van buiten en de hits van
weleer bruisen van vitaliteit. Noem ze maar op: Meisje van zestien, Aeneas nu, Het
Spaarne, De Waterdrager, Ballade van de vriendinnen van een nacht, Beneden alle peil, De
Noordzee, Verdronken vlinder, Testament, Jimmy, Als de rook om je hoofd is verdwenen.
Anderhalf uur blijde herkenning.
Voetbalshirt
Op de avond van de première in het casino te Ostende draagt Kamiel Pauwels, directeur van
Spiraal Teaterprodukties, een hoogglanzend voetbalshirt onder zijn nappa jasje. Het
donkerrode weefsel staat tot het uiterste gespannen en de oorspronkelijk in een cirkel
opgedrukte tekst heeft de vorm van een ellips aangenomen. BOUDEWIJN TOURNEE 76/77 luidt de
shirtreclame en de Antwerpse producent loopt er zichtbaar voldaan mee rond. Wat blijkt?
"Het initiatief voor deze tournee is van ons uitgegaan," aldus Pauwels. "Uiteindelijk is
het vrij laat helemaal rondgekomen, te laat eigenlijk om een groot tournee zoals dit op te
zetten. Maar door onze goeie relaties met al die verschillende theaters is het toch op vrij
vlugge termijn gelukt. En daar ben ik wel een beetje fier op, ook omdat ik altijd heb
gezegd dat het allemaal uitverkochte zalen gingen worden, wat niemand geloofde. Het is echt
heel bijzonder dat een zanger zulke ontzettend enthousiaste en stampvolle schouwburgen bij
mekaar krijgt, ondanks de zeer korte voorbereidingstijd."
"Boudewijn heeft een enorme impact. Hij is niet alleen populair bij de generatie die hem
heeft zien beginnen en zijn grote successen heeft zien vieren, maar ook bij de jonge
generatie van vijftien, zestien. Hij was onze eerste grote chansonnier, de Bob Dylan voor
Nederland en België - niet alleen wat muziek en personaliteit betreft, maar ook wat teksten
betreft. Zijn platen zijn blijven verkopen in een enorm tempo en dat fenomeen kan
vermoedelijk alleen maar verklaard worden door zijn kwaliteit. "Het schijnt dat sommige
Nederlanders een beetje in hun wiek zijn geschoten door deze tournee en zeggen: waarom
doet-ie het niet bij ons' O, gaat-ie een beetje succes oogsten bij die domme Belgen.
Gaat-ie daar even poen pakken. Dat vind ik natuurlijk fijn om te zeggen, maar je kan
inderdaad de vraag stellen waarom Boudewijn niet in Nederland een serieus opgezette
theatershow gaat maken." Voorlopig zal dat er in elk geval niet van komen. Over een maand,
4 april, stijgt Boudewijn de Groot samen met zijn vrouw Alma en zoontje Jimmy uit deze lage
landen op, om zich voor onbepaalde tijd in Los Angeles te vestigen. Nog net op tijd voerden
wij in het Plaza Hotel te Antwerpen een nachtelijk gesprek met hem.
Je bent zeven jaar niet opgetreden. Had je een duidelijke reden om ermee te stoppen of
zag je het op een gegeven moment gewoon niet meer zitten?
"Nou, ik zag het niet meer zitten op de manier waarop ik het vroeger deed. Dus dat je er zo
je beroep van gemaakt had dat je beschikbaar was op elk gewenst tijdstip, wat betekende dat
je vier, vijf avonden per week optrad. Steeds weer die hele sleur van 's ochtends opstaan,
al een beetje nerveuzig worden, je afvragen hoe het 's avonds zal gaan, steeds ergens anders
naartoe reizen - vaak alleen - en dan ergens aankomen waar je nog nooit geweest bent."
"Eigenlijk ben je dus constant bezig met neven-effecten die op je inwerken en met het
resultaat van het uiteindelijke optreden. Maar nauwelijks met het optreden zelf en met het
repertoire zelf. Dat werd op een gegeven moment een wat trieste aangelegenheid, vond ik.
Toen had ik het gezien. Ik heb het vijf jaar gedaan en toen had ik er zo genoeg van, dat ik
ermee opgehouden ben."
En waarom doe je het nu weer wel?
"Ja, waarom... Ik heb me zeven jaar lang niet bezig gehouden met dat oude repertoire en
twee nieuwe platen gemaakt. Maar in die tussentijd zijn ook de oude nummers weer uitgekomen
op dubbelplaten en verzamelalbums en die zijn goed verkocht. Dus de belangstelling is steeds
op een bepaald peil gebleven en dan krijg je een ontzettend groot publiek dat bestaat uit
jongere mensen die die nummers voor het eerst horen en voor het eerst kopen. Na zeven jaar
is er opeens een soort nieuwe generatie en dan begint de vraag naar optredens toch weer te
komen. Vooral uit België kwam die vraag de laatste tijd weer veel naar voren en toen heb ik
op een gegeven moment ja gezegd."
"Ik ben niet iemand die het applaus zo hard nodig heeft, of die volle zaal, maar ik geloof
wel dat het belangrijk is om bij tijd en wijle op zijn minst een wat directer contact te
hebben met je publiek. Wanneer je alleen maar thuis blijft zitten componeren en dan de
studio ingaat, werk je op een ontzettende afstand van het publiek. Ze horen je alleen maar
op de plaat, dus hoe je op dat moment was. Maar je weet eigenlijk nooit hoe ze nou direct
op jezelf als zingend persoon reageren, wat ik toch ook vreselijk belangrijk vind."
Voor je levensonderhoud is het misschien ook noodzakelijk om af en toe eens op te
treden.
"Van de platenopbrengst kan je ook bestaan, maar op een gegeven moment kom je in een soort
stroomversnelling terecht. Je krijgt van zo veel kanten geld binnen - van de plaatverkoop,
van de auteursrechten en ook van het optreden - dat je in een financiële situatie komt die
welstand betekent. Wat inhoudt dat je niet alleen veel dingen aanschaft, naar dus ook veel
dingen moet onderhouden en veel geld daaraan uitgeeft. Om dat financiële peil omhoog te
houden is het inderdaad noodzakelijk dat je gaat optreden, of blijft optreden. En dat is
allemaal prachtig zolang je populair bent en dus veel aanvragen krijgt, maar het wordt
natuurlijk moeilijker als die aanvragen uitblijven."
"Maar voordat het zover was, had ik er al überhaupt geen zin meer in. Dat was dus zeven
jaar geleden, toen heb ik gezegd: het kan mij geen bal schelen, ik zet gewoon overal een
streep onder - ook onder dat constante financiële niveau. Natuurlijk had ik wel geld achter
de hand, maar dat is er vrij snel doorheen gegaan. Vooral omdat ik toen investeringen had
in een groep, een paar jongens waar ik Engels repertoire mee wilde gaan zingen en die moest
ik dus min of meer onderhouden. Het was een beetje commune-achtig. We gingen naar Dwingeloo,
naar een boerderij, maar het experiment mislukte.
Hoe kwam dat?
"In de grond van de zaak was het natuurlijk zo, dat we uiteindelijk gewoon niet met elkaar
op konden schieten. We waren zo verschillend dat we ontzettend langs elkaar heen aan het
leven en aan het muziek maken waren. Nou, dan ga je je wel afvragen wat je eigenlijk zit te
doen. Mensen die langs elkaar heen leven en toch het doel hebben om gezamenlijk iets te
bereiken, dat is een tegennatuurlijke situatie."
De groep waar je in België mee optreedt, is een gelegenheidsformatie?
"Ja. Drie van die jongens hebben meegespeeld op de laatste plaat en de vierde ken ik al een
paar jaar, dus ik weet wat-ie kan en hoe betrokken hij is bij muziek. Ik heb ze gevraagd en
we blijven bij elkaar tijdens de tournee, maar daarna gaat iedereen weer zijn eigen weg."
Je wilt naar Amerika. Moeten we deze tournee zien als een afscheid?
"Nee, nee. Zeven jaar geleden, weet je wel, had ik ook een tournee, ook met een groep en
dat was toen een afscheidstournee. Maar dit is gewoon een tournee en wat er hierna gebeurt,
weet ik niet. Ik heb steeds gezegd: ik doe deze tour en dan ga ik lekker naar Amerika en
probeer daar zo lang mogelijk te blijven. Die combinatie klinkt natuurlijk een beetje als
afscheidstournee, maar ik heb het nooit zo genoemd. 't Is ook niet zo. Nogmaals, het is een
tournee die ik op dit moment èn leuk èn noodzakelijk vind."
Je weet hoe het thuisfront erover denkt. De indruk dat je op het ogenblik lekker bezig
bent je zakken te vullen, zoals dat heet. Naar verluidt, vijfduizend gulden per optreden.
Bovendien zou het Belgische publiek makkelijker zijn, minder kritisch. In Nederland zou je
je oude repertoire niet meer durven zingen.
"Eh... ja, er zit natuurlijk altijd een grond van waarheid in zoiets. 't Is alleen de
intentie waar het mee gezegd wordt. Makkelijker publiek... In '69, '70 was mijn ervaring
dat het Nederlandse publiek gewoon minder snel komt naar een avond waarop iemand alleen
maar liedjes staat te zingen, zonder dat er verder iets van show of sketches bij is. Daar
vind je in Nederland ontzettend moeilijk publiek voor en in België komt het publiek daar
wel in groten getale naartoe. En dat heeft nog niet eens wat te maken met hoe goed of hoe
slecht iemand is. In tweede instantie wel, natuurlijk. Maar in België krijg je altijd
grotere zalen vol dan in Nederland. Of je moet een gevarieerd programma brengen, een show
met Willy Alberti en Conny Vandenbos en noem ze maar op, dan komt er 2500 man naar De
Doelen."
"Als het allemaal wat minder wordt, kleinkunst of luisterlied of zo, dan ben je in
Nederland automatisch aangewezen op die cafés-chantants en jeugdclubs, weet je wel. Maar ik
wilde deze tour graag muziek maken met meer muzikanten dat alleen mezelf, terwijl de
nummers waar dat goed voor was, ook wat steviger moesten klinken dan van het gemiddelde
luisterlied verwacht wordt. Dat houdt dus in dat je al niet meer in die kleine
cafés-chantants terecht kan, ook omdat deze tour groter was opgezet en te duur voor die
kleine zaaltjes zou worden. Nou, okay, op die manier is het in België inderdaad makkelijker.
Zeker."
"En wat het geld betreft - ik zal er heus aan verdienen. Als ik naar Amerika wil, zal ik
daar een tijd mijn weg moeten zoeken en kijken wat ik ervan kan maken en dat zal een hoop
geld kosten. Dus als ik nu een tour doe, omdat ik het belangrijk vind, laat het dan ook nog
gunstig zijn voor mijn nabije toekomst in de muziek. Ik hou er natuurlijk iets aan over,
dat is een duidelijke zaak. Maar het zijn nooit uitsluitend financiële motieven waarom je
iets doet. Ik kan bijvoorbeeld ook weer platen gaan produceren, heb ik een jaar of vier,
vijf gedaan en daar ben ik intussen weer een beetje op uitgekeken."
Waaruit bestaat voor jou de aantrekkingskracht van Amerika?
"Nu? Of vroeger?"
Vroeger bijvoorbeeld.
"Nou, vroeger was het een soort gefascineerdheid door de American Dream, weet je wel.
De manier van leven die sprak uit alles wat er hier uit Amerika overkwam, dat waren dus
voornamelijk films en liedjes en dat soort dingen. Het fascineerde me ontzettend hoe het
daar toeging, hoe ze er daar uitzagen en wat ze deden. Die hele sfeer trok me. Ik was toen
alleen te jong en later te weinig avontuurlijk om er vroeg naartoe te gaan. Toen zakte die
belangstelling ook wat meer in het onderbewuste en ik hield me bezig met de realiteit van
dat moment, die inhield dat ik in Nederland op de Filmacademie bezig was cameraman te
worden en daarna zanger. Maar die gefascineerdheid bleef wel ergens onder de oppervlakte
hangen. Alles waarvan ik dacht dat het uit Amerika kwam, bekeek ik met heel andere ogen.
Gewoon een soort fixatie was dat".
Je bent er inmiddels twee keer geweest. Klopte de werkelijkheid met het beeld datje je
gevormd had?
"De sfeer beantwoordde er zeer zeker aan. Je wordt in die zin natuurlijk ontnuchterd, dat
je met de realiteit te maken krijgt en dus nauwelijks kan zwelgen in de sfeer die je jezelf
hebt voorgesteld. In je fantasieën is dat het enige waar je je mee bezig hoeft te houden,
maar als je in die sfeer zit, moet je erin werken en dat is me goed bevallen. Ik word
erdoor gestimuleerd, door die Amerikaanse sfeer."
Het ligt in je bedoeling om er met vrouw en kind echt te gaan wonen. Heb je concrete
ideeën over wat je daar zou kunnen doen?
"De ideeën zijn in hun concreetheid toch nog vaag. Ik heb daar een paar contacten en die
kunnen zich vrij makkelijk uitbreiden naar meer contacten. Ik wil op een gegeven moment met
mensen muziek kunnen maken en zelf ook wat meer aan de theoretische kant bezig zijn. Dat
zou ik misschien net zo goed hier kunnen doen, maar het zijn daar toch andere mensen en er
wordt andere muziek gemaakt."
Je hebt je in je repertoire altijd intensief met de moedertaal bemoeid. Daar begin je in
Amerika weinig mee.
"Omdat ik voor Nederlands publiek werkte, was die eigen taal belangrijk. Maar als je in
Amerika met mensen samenwerkt, kan je natuurlijk ook Engelse teksten maken. In eerste
instantie wil ik gewoon eens kijken hoe persoonlijk ik als muzikant en als zanger overkom.
Als je persoonlijkheid niet dat heeft wat een zeker publiek geïnteresseerd maakt, dan kan
je misschien om je muzikale talenten in een groep terecht komen, wat ik ook fantastisch zou
vinden. Maar er lopen daar duizenden rond met muzikale talenten. Een persoonlijkheid is
altijd uniek. 't Is alleen maar de vraag of die zoveel charisma heeft dat-ie naar voren
komt. Daar wil ik dus proberen achter te komen."
Hoe denk je zelf dat je het meest tot je recht komt, als musicus of als zanger
"Als componist/zanger. Als muzikant ben ik niet zo veel waard - op dit moment zeker niet -
Tot nog toe ben ik eigenlijk te laks geweest om er echt veel aan te doen. Ik bedoel, alles
was altijd adequaat en genoeg voor mijn repertoire, maar als het op een gegeven moment erop
aankomt om als muzikant op te treden, dan kom ik nog heel wat te kort. Ik weet trouwens
niet eens hoe mijn talenten in die richting liggen, of ik ook een goeie muzikant zou kunnen
worden."
"Ik heb er ontzettende moeite mee om mezelf tot iets te zetten en dat zal misschien wel met
mijn sterrebeeld te maken hebben. Stieren schijnen moeilijk op gang te komen. Ik heb altijd
stimulansen van buitenaf nodig, van mensen, sferen of stemmingen. En ik voel me in
Nederland niet gestimuleerd op dit moment. Zelfs niet door die prettige omgeving, waar ik
me thuisvoel. Als ik daar wegga, uit Heemstede, zal ik er natuurlijk vaak genoeg aan
terugdenken en ik zal er ook zeker wel weer terugkomen, om te kijken of om er weer te gaan
wonen. Ik weet het niet. Het is niet iets waar ik me nu al te veel mee bezig wil houden.
Wat voor songs ga je in het verre Amerika zingen?
"Ik moet er eerst eens duidelijk achter zien te komen wat mijn muziek is. Waarover ik ga
zingen vind ik op dit moment niet zo belangrijk."
Welk soort muziek vermoed je dat het wordt?
"Ik denk dat ik het sterkste zal overkomen als mijn muziek de wat vloeiende simpelheid
heeft van J.J. Cale of zo. Hoe graag ik ook nummers zou zingen die voor mijn part hard rock
zijn. Het is voor mij gewoon nog een vraagteken hoe ik in Amerika op de mensen over zal
komen. Maar ik heb het wel al enigszins kunnen ondervinden, omdat ik de laatste keer dat ik
er was, twee nummers heb opgenomen die ik samen met René Daalder en een Amerikaanse jongen
heb geschreven. Daarvan was het ene nummer wat steviger en het andere was van die vloeiende
simpelheid, weet je wel. En iedereen die daar de opname gehoord heeft, koos onmiddellijk
voor het laatste. Dus ik denk inderdaad dat dat de soort muziek is die het meest in mijn
persoonlijkheid ligt. Maar zeker weten zal ik het pas, als ik daar echt bezig kan zijn."
Hoe vind je je eigen stem? Je gebruikt hem waarschijnlijk goed, want het zingen lijkt
je moeiteloos af te gaan.
"Het kost me geen moeite, nee. Eigenlijk zing ik nogal monotoon. Ik probeer wel 's een
beetje te improviseren, maar dat doe ik dan altijd met voorbedachte rade. Als ik
intu&ium;ltief en automatisch zou zingen, zou het nooit bij me opkomen om echt af te wijken
van de melodie. Ik praat ook zo. Monotoon. Het lijkt met niet prettig om dit bandje te
moeten terughoren. Op mijn eerste platen heb ik ook nog zo'n afgrijselijke dictie.
Misschien wel duidelijk, maar met een soort geaffecteerdheid die me ontzettend begon tegen
te staan. Dus dat is wel iets waar ik op ben gaan letten."
Je klonk toen nog echt als een keurige jongen.
"Ja. En veel van die eerste nummers hebben die wezenlijke inhoud ook nog, omdat Lennaert en
ik toen met de allersimpelste en meest aan de oppervlakte liggende gemeenschappelijke
dingen bezig waren. Maar ook later bleven de teksten nog steeds vanuit die allereerste
situatie geschreven, terwijl ik op een gegeven moment allang niet meer in Heemstede woonde
en in andere milieus allang met andere dingen bezig was. Dus dat werkte toen niet meer -
tenminste, naar mijn gevoel. Die platen hebben goud gehaald en platina, maar ik voelde dat
het niet over dingen ging waar het bij mij om draaide."
Overlegde je dan niet van tevoren met Lennaert Nijgh waarover hij het in zijn teksten
zou hebben?
"Nee, zeker in het begin niet. Bij de eerste twee platen sowieso niet. Picknick is een
plaat die wel van tevoren opgezet werd, omdat we alletwee nogal in die stroom van de Flower
Power zaten, die toen een ontzettende kracht had. Zoveel kracht, dat er eigenlijk niks uit
voortgevloeid is, omdat alle energie van die hele stroming in de stroming zelf opgebruikt
werd. Wij hebben daar ook aan meegedaan en vanuit die opzet is Picknick geschreven, dus dat
was wel een vooropgezette plaat."
"Maar de andere dingen, die persoonlijk klinken, zijn in eerste instantie Lennaerts
persoonlijke dingen. Hij zal zich zeker op een gegeven moment zoveel mogelijk in mij
verplaatst hebben, of het althans geprobeerd hebben, maar we hebben er nooit over gesproken.
Alleen hebben we steeds in dezelfde buurt gewoond en qua milieu zo'n gelijke opvoeding
gehad dat die situatie waar alles in speelt en de dingen die er gebeuren, even makkelijk op
mij konden slaan als op hem. Dat heb ik toch een bezwaar gevonden. Het ging wel over mij,
maar het ging net zo goed over iemand anders uit dat milieu. Echt over mij ging het
allemaal niet."
Heeft dat uiteindelijk tot een artistieke breuk tussen jullie geleid? Voor je laatste
elpee 'Waar ik woon en wie ik ben' schreef René Daalder immers de teksten.
"Begin vorig jaar hoopte ik met Lennaert weer aan een plaat te kunnen gaan werken, als ik
hem duidelijk kon maken waar ik stond en wat ik wilde. En bij hem zou ik proberen inzicht
te krijgen in hoe hij dacht en waar hij mee bezig was. Dat is allemaal niet gelukt, omdat
we weliswaar een innig contact hebben, maar op de een of andere manier geen intiem contact.
We zien elkaar veel en we hebben veel samen gedaan, maar we weten niet echt van elkaar wat
de ander betekent en wat de ander doet. En dat is natuurlijk nodig als je vanuit bepaalde
tijdstippen in je leven iets samen wilt gaan maken."
"Mijn laatste plaat was namelijk vanuit zo'n intiem contact geschreven en die kon dus echt
gaan over de situatie van dat moment en wat mijn betekenis toen was. Hij is misschien klote
gemixed, hij is misschien slecht gezongen en voor mijn part zijn de nummers, technisch
gezien, ook nog slecht, maar ik zing in ieder geval over wezenlijke dingen. Dingen die
ontzettend nauw met mij verbonden zijn en waar Lennaert en ik het eigenlijk nooit over
gehad hebben."
|
|