SPEKTAKEL IN GOUDSE SCHOUWBURG

Tsjechov van start met grootse première

auteur: Marc Couwenbergh
geplaatst in: Goudsche Courant, maandag 21 februari 2000

Minister Jorritsma omhelst Boudewijn de Groot onder toeziend oog van diens collega Peter Tuinman.

Gouda - Applaus. Champagneglazen gaan de lucht in en in het geflits van de fotografen omhelst minister Jorritsma na afloop van de première 'Tsjechov - De Musical', hoofdrolspeler Boudewijn de Groot. "Dat hebben we toch maar weer in Gouda," constateert Nel Oskam, directeur van de Goudse schouwburg, tevreden. Haar foyer is deze avond het toneel van de Nederlandse theater-, film- en televisiewereld. "Dat is Vera Mann," fluistert iemand. "Hoe heet die meneer van 'Ook Dat Nog' ook alweer? Gregor Frenkel Frank!"
"Joop van de Ende is al weg".
Minister Jorritsma vertelt een echte fan van Boudewijn de Groot te zijn. "Hij is nog beter geworden".
"Boudewijn de Groot is Tsjechov, de buitenstaander, de twijfelaar," zegt ze beslist.
Boudewijn de Groot neemt met een rustige glimlach alle felicitaties in ontvangst. "Het was een mooie avond," vertelt hij. "De eerste vijf minuten waren lastig, maar toen hadden we de juiste slag te pakken. Iedereen speelde heel geconcentreerd. Een première is in feite een gewone voorstelling. De spanning is meer de hele heisa er omheen." Hij benadrukt dat hij ditmaal Tsjechov met meer durf heeft gespeeld. "Hartstochtelijker, uitbundiger. Niet dat Tsjechov echt zo was, maar in een musical moet dat. De slotscène waarin de dode Tsjechov het publiek aanspreekt, is heel belangrijk. Daarin is hij entertainer èn twijfelaar".

Troubadour
Dat na twee musicals Tsjechov het publiek voortaan Boudewijn de Groot zal vereenzelvigen met de Russische schrijver, verwacht hij niet. "Ik ben een liedjeszanger". Aarzelend beaamt hij: "De troubadour blijft. Althans dat hoop ik."
Aandacht is er ook voor Caya de Groot, dochter van Boudewijn en in de musical het zorgende zusje van Tsjechov. "Die familieband hoeven we niet meer te spelen; die is er al," zegt ze. Deze premièreavond was voor haar wel de eerste keer dat ze zich niet heel bewust was dat ze met haar vader op het toneel stond. "In de repetities voelde ik die bijzondere situatie veel meer."
Danny de Munk, die de rol van de revolutionaire schrijver Gorki speelt, benadrukt: "Ik ben en blijf een Amsterdamse straatjongen. Deze musical is heel hard werken voor mij. De rol van Gorki staat heel ver van mij af. Ik heb ervoor moeten zwoegen."
Om een uur na middernacht opnieuw applaus als de jongens van het licht en geluid de foyer binnenkomen. Zij zijn tot dan bezig geweest met inpakken. Ivo Yordanov die een van de volgspots hanteert, is vol lof over de Goudse schouwburg: "Fijne mensen hier en in dit theater heb je goed de ruimte. En het is hier schoon. Dat mag je best eens in de krant zetten".
Het feestende gezelschap dunt al aardig uit. Annette Nijder, die de rol speelt van Olga, de topactrice waarop Tsjechov verliefd wordt, doet aan een journaliste van een populair weekblad ontboezemingen over een oude jeugdliefde, maar wil ook nog wel iets zeggen over het bijzondere van 'Tsjechov - De Musical'. "Dit is geen musical met glitter en glamour. Er moet echt geacteerd worden. Deze musical is een pareltje. Geen diamant." Tegen twee uur beweegt Boudewijn de Groot zich nog altijd even rustig en vriendelijk in zijn fraaie en onberispelijke grijze kostuum. Het gezicht van Caya de Groot is erg bleekjes. Op kousenvoeten en met haar zwarte pumps in de hand, neemt ze afscheid. Toen ze herinnerd werd aan haar uitspraak dat deze Tsjechov met haar vader een mooie herinnering zal worden, antwoordde ze laconiek: "We moeten nog zo'n honderd keer spelen. Een herinnering is het dus nog niet".


Omhoog
Terug