De protestgeneratie

auteur: Piet Snijders
geplaatst in: Eindhovens Dagblad, 21 september 1990

EINDHOVEN 21 MAART 1967
"De Eindhovensejazzsociëteit organiseert a.s. maandag een unieke avond in een experimentele opzet met als grote trekpleister Boudewijn de Groot. (...) Hij zal deze avond alleen met zijn gitaar optreden; die manier waarop hij volgens kenners het beste uit de verf komt."

De jaren vijftig-jeugd - de 'stille generatie'- monkelt wel eens, dat zij is overstemd door de 'protestgeneratie' van 'the sixties'. Allicht: zij die in de jaren vijftig al idolaat waren van de rebelse James Dean of de kritische chansonier Jacques Brel; die de liedjes zongen van Woody Guthrie en Pete Seeger; die rock 'n' rollden op de opzwepende muziek van Bill Haley en Chuck Berry; die een adoratie koesterden voor sexbommen als Marilyn Monroe en Brigitte Bardot, ook zij hebben natuurlijk recht op idealisering van hun jonge jaren.
En misschien hebben ze inderdaad de weg bereid voor de culturele revolutie van de jaren zestig. Maar het was de flower-power-generatie zelf die daar zo'n spetterend vuurwerk van maakte. Een verrukkelijke waaier van creativiteit, onvermoede kunst, opwindende mode, revolutionaire denkbeelden, speelse vrijheid en vooral: een heerlijke waterval van nieuwe muziekstijlen. In Engeland wezen Beatles, Rolling Stones, The Who en ontelbare andere bands de weg naar vrije ontplooiing. Amerika rebelleerde met Bob Dylan, Janis Joplin, The Byrds, The Doors en Frank Zappa.
En wij hadden (toen nog) The Golden Earrings, Wally Tax en de zijnen, CCC Inc. en het vermaarde duo Boudewijn de Groot/Lennaert Nijgh. Vooral die twee zouden zich met hun gemakkelijk na te zingen en inleefbare teksten tussen de oren van een hele generatie nestelen. Eindhoven had een flower-power-connectie in Armand. Maar die vond zichzelf jammer genoeg doorlopend te min!


Omhoog
Terug