Welterusten meneer Boudewijn de Groot

auteur: Sjoerd Punter (vanwege het cynisme in zijn stukjes in het Eindhovense ook wel Ploert Stumper genoemd)
geplaatst in: Eindhovens Dagblad, 22 november 1983

Lang hebben we weinig over hem vernomen maar vergeten is hij natuurlijk nooit, de troubadeur die met een weemoedige blik in de ogen de zestiger jaren begeleidde en de Amerikaanse president vanuit de top van de Nederlandse hitparade schamper welterusten wenste. Boudewijn de Groot heeft veel succes gehad en keerde zich vervolgens walgend af van het platenwereldje en de optredens voor een idolaat publiek. De komende.maanden laat de 'Godfather van het Nederlandse lied' dat verleden echter nog eens herleven.

De tijd is gunstig. Popmuziek in het Nederlands is populairder dan ooit. Daarom natuurlijk staan er maar liefst 59 optredens op het programma, voornamelijk in schouwburgen en culturele centra. Donderdag - 2 februari - treedt hij op in 't Speelhuis te Helmond. Boudewijn de Groot (39) brengt daar niet alleen zijn oude nummers, er is ook nieuwer werk bij. Het bijwonen van een van z'n eerste optredens, afgelopen vrijdag in Neerpelt, leerde dat werkjes als 'Verdronken vlinder', 'Jimmy', 'Het testament' en 'Land van Maas en Waal' nog steeds het meeste succces hebben en ook het meest overtuigend overkomen.
Boudewijn de Groot heeft voor deze toernee, z'n meest ambitieuze van de laatste tien jaar, een professionele band op de been gebracht. Het zijn gitarist Hans Hollestelle, het synthesizergenie Hans Jansen, bassist Jan Vermeulen, pianist Jan Rietman en slagwerker Louis Debij. Een geroutineerd ploegje mensen dat veel karweitjes opknapt in platenstudio's en omroep-orkesten.

Schizofreen
Boudewijn de Groot heeft altijd een schizofrene verhouding gehad met z'n publiek, de pers en de platenmaatschappij. Het liefst had hij er helemaal niets mee te maken, maar je kunt er natuurlijk niet helemaal om heen. Af en toe deed de introverte artiest de dikke gordijnen heel even open maar in de schemerige kamer erachter viel weinig te ontwaren. Ook zijn uitspraken in de zeldzame interviews helderden weinig op.
Na z'n gloriejaren - het is dan 1972 - verklaarde De Groot doodleuk dat het allemaal niets was geweest. "De hitparade, een Edison, volle zaten, het zou eigenlijk een erg diepe indruk op me hebben moeten maken. Achteraf bekeken is die hele periode helemaal langs me heen gegaan. Ik heb er weinig van geleerd en nauwelijks bruikbare indrukken opgedaan." Intussen zijn er van z'n elpee 'Vijf jaar hits' 250.000 stuks verkocht. Dat is toch niet helemaal niets.
In 1973 scoorde hij zijn laatste hit: 'Hoe sterk is de eenzame fietser'. De Groot weigerde hiervan de vruchten te plukken en dook weer eens onder. Hetzelfde gebeurde in '76 na de elpee 'Waar ik woon en wie ik ben'. Een toerneetje volgde. Het jaar daarop vertrok hij naar de VS. Af en toe hoorden we nog iets, iets maar veel was het niet. De elpee die in '80 uitkwam, 'Van een afstand', had zeer goed gekozen titel.
Boudewijn de Groot lijkt inmiddels tot een meer commercieel verantwoorde koers zijn overgaan. Als Bo de Groot is hij oostwaarts bezig met in het Germaans vertaalde teksten. Het succes van een groep als Bots zal hierbij ongetwijfeld een lichtend voorbeeld zijn.

Grijs
Neerpelt. Een mistige vrijdagavond. De plaatselijke schouwburg zit vol en wacht op de zanger, die in Vlaanderen nog ongekend populair is. Stipt op zijn tijd staat hij achter de microfoon. Het haar van Boudewijn de Groot blijkt inmiddels met grijs doorschoten. Verder ziet hij eigenlijk er nog precies hetzelfde uit, en dit geldt als hij eenmaal is begonnen met optreden ook voor zijn stem. De zanglessen die hij indertijd nam bij Bep Ogterop hebben de monotonie er niet uit kunnen verwijderen. Vooral als de band stevig mept - bijvoorbeeld in het van Hans de Booy bekende 'Annabel' - komt De Groot duidelijk te kort. Het mooist zijn van hem nummers als 'Het Spaarne'. De intimiteit van de voordracht is dan maximaal. Een van de hoogtepunten van wat het publiek krijgt voorgezet.
In een interview verklaarde De Groot onlangs niet geheel meer achter zijn oude repertoire te staan. "Liedjes als 'Testament' en 'Verdronken Vlinder', daar kom je eigenlijk niet onderuit, maar persoonlijk zing ik ze liever niet. 'Het Land van Maas en Waal' doe ik in elk geval niet," sprak onze man in een informatieve bui. En wat zingt hij dan als toegift? Juist 'Land van Maas en Waal' en ook 'Verdronken Vlinder' en 'Het testament'. Tsja, zoiets roept vragen op. Vooraf hadden we een afspraak met de artiest gemaakt teneinde een en ander eens door te nemen. Hij stemde erin toe na het optreden in Neerpelt hiertoe over te gaan. Zijn manager Kamiel Pauwels verklaarde echter hier niets van af te weten. De deur van de kleedkamer bleef derhalve dicht. Wij moesten het de volgende dag nog maar eens proberen in Motel Eindhoven. Op het afgesproken tijdstip werd de grote verdwijntruc toegepast. Opnieuw kon de verslaggever met lege handen naar huis. Welterusten, meneer De Groot.


Omhoog
Terug