Boudewijn de Groot kijkt na 25 jaar terug op jaren zestig en zeventig

Het succes heeft me steeds overvallen

auteur: Jan Maarten Frequin
geplaatst in: Brabants Dagblad, 19 januari 1991

'Welterusten meneer de president, slaap zacht'. Hippie-zanger Boudewijn deGroot zong het liedje in de jaren toen Amerika verwikkeld was in de afschuwelijke Vietnam-oorlog. De hit is nog steeds actueel nu de Amerikanen en hun bondgenoten in de clinch liggen met Irak. De nog steeds populaire song is geregeld te horen, maar dat heeft volgens Boudewijn de Groot niets met de Golfoorlog te maken.
'Meneer de president' is een van de talrijke liedjes uit de swingende hippie-periode, waarin Boudewijn de Groot als een raket omhoog schoot. Vanavond laat de Avro-televisie een documentaire zien over de zanger/acteur, gemaakt door Geert de Bruin in het kader van diens eindexamenproject van de Film- en Televise Academie.
Het tv-programma 'Voor de overlevenden' geeft niet alleen een muzikale terugblik op de roerige jaren zestig en zeventig ('Land van Maas en Waal', 'Noordzee', 'Meester Prikkebeen'), maar de aanmerkelijk gekortwiekte De Groot geeft samen met zijn vaste tekstdichter Lennaert Nijgh ook in alle oprechtheid een hedendaagse kijk op die wilde haren-periode. Oude 8 mm zwart/witfilmpjes uit de privé-collectie van Lennaert Nijgh laten zien dat het duo al heel vroeg creatief kon omgaan met tekst, muziek en film. De filmpjes kwamen in het professionele circuit terecht en het firmament ontfermde zich over een nieuwe ster.
Boudewijn: "Lennaert maakte de teksten. Ik schreef er muziek bij en iedereen vond het fantastisch. Ik had geen enkele opleiding of ervaring en er was zelden kritiek op de inhoud of op het repertoire. Het ging allemaal vanzelf. Het heeft me voortdurend overvallen," aldus de zanger, die over enkele maanden de podia opgaat als hoofdrolspeler in de musical 'Tsjechov'.

Mond spoelen
De documentaire 25 jaar Boudewijn de Groot geeft absoluut geen compleet beeld van het muzikale leven van de artiest en de diepere motieven die destijds van hem Neerlands eerste protestzanger maakten. Provo-ideeën had hij wel, maar stond als protestzanger 'meer aan de zijlijn'. Als je in die dagen, waarin de gevestigde orde het zwaar te verduren had, in de muziek het woord commercie liet vallen, moest je direct onder de kraan je mond gaan spoelen. Het idee om op een elektrische gitaar te gaan spelen was een dilemma. Je werd aangekeken alsof je van je geloof was gevallen. Het waren revolutionaire dagen, waarin Boudewijn legendarische songs produceerde. Toch zegt hij nu over de soft sixties: "Ik wist eigenlijk niet waar ik naar toe wilde. Ik liet op een gegeven moment zelfs Lennaert vallen en wilde live optreden. Maar dat klonk lang niet zo fantastisch als op de plaat. Ik wilde met een eigen groep een nieuw repertoire beginnen. Het Nederlands groeide me een beetje boven het hoofd. Met een paar hippies trokken we naar Dwingeloo. Lang haar, stevige baard. Het was een vreselijke tijd. Grauw, modder en veel narigheid. Uiteindelijk besloot ik toch maar naar Lennaert Niigh terug te gaan en mijn oude stiel weer op te pakken. In die tijd stapte ik er soms gewoon een keertje uit. Ik leed aan een kwaal van het verlangen naar iets dat niet bestond en als het er wel was, dan was je ontevreden."
Boudewijn de Groot, midden veertig nu, wil het zoet der schijnwerpers weer proeven. Hij heeft er weer zin in. Heimwee om met zijn onafscheidelijke gitaar muziek te maken. Maar ook 'omdat ik geld nodig heb'. Momenteel is hij druk doende met lp's voor andere groepen en zo nu en dan verdiept hij zich in de musical Tsjechov: "Ik kan niet vroeg genoeg beginnen met het instuderen van de liedjes."
Inmiddels is het alweer vijf jaar geleden dat hij zelf een lp opnam. "Ik zit te wachten op de teksten. Eerder begin ik niet. Lennaert is er nog mee bezig en zo lang hij niet afgewerkt is, kan ik niet vooruit. Het wordt Nederlandstalig, dat wel. Gewoon het Boudewijn de Groot-genre, maar anders."

(Nederland 4 23.40 uur)


Omhoog
Terug