Boudewijn de Groot zingt over gevoelens veertiger

auteur: Guus Marinus
geplaatst in: Veronicoa bode, 1983

Boudewijn de Groot{39} werkt de laatste maanden geínspireerd aan een nieuwe fase in zijn carrière. Over zijn nieuwe elpee "Maalstroom" zegt de gevierde zanger: "Het heeft niets te maken met de Boudewijn de Groot die de meeste mensen kennen. Ik hoop dat het publiek me in deze nieuwe ontwikkeling wil volgen." Naar de uitverkochte concerten te oordelen, heeft Boudewijn de Groot zijn aantrekkingskracht op het publiek nog lang niet verloren.

Van de laatste drie jaar, bracht Boudewijn er tweeëneenhalf door in Amerika. Op rustige toon omschrijft hij deze periode als volgt: "Ik studeerde filmmuziek in Los Angeles. Overdag naar school en 's avonds huiswerk maken. Ik werd daar zo melancholisch van. Sinds die tijd ben ik een ochtendmens. De avonden in L.A. kunnen heel eenzaam zijn."

Annabel
Terwijl Hans de Booy de Top beklom met "Annebel" een nummer van Boudewijn de Groot, werkte Boudewijn zelf aan de teksten,voor zijn nieuwe elpee. "In het laatste half jaar in Amerika schreef ik de meeste teksten voor "Maalstoom". De plaat behandelt de angsten en onzekerheden van de mens. Het is een neerslag van de gevoelens die ik de afgelopen periode heb ondergaan. Dat wil niet zeggen dat ik het nostalgische beschrijf. Want aan de huidige zucht naar nostalgie heb ik een gruwelijke hekel. Waarom verlangen naar het verleden als je nu leeft?" aldus Boudewijn die niet kan ontkennen dat er heel wat mensen juist om de nostalgie naar zijn concerten komen. Men wil nog steeds de hits als: "Testament" "Prikkebeen" en "Land van Maas en Waal" horen Boudewijn heeft er niet zo'n moeite mee. Hij zegt: "Een aantal nummers speel ik nooit meer omdat ze te tijd gebonden zijn of gewoon om persoonlijke redenen. De rest is onderdeel van mijn repertoire.
Zolang het publiek me in de gelegenheid stelt om het nieuwe werk te brengen, ben ik tevreden." En even later: "In principe is het heel vervelend als mensen je ergens in herkennen: dan blijkt dus dat er een bepaalde grootste gemene deler is die zo groot is dat het er al gauw gaat lijken op herhalen en eentonigheid. Ik probeer iedere plaat weer anders te maken en ik hoop dat het publiek mij er niet in herkent maar wel een vaste waarde die in de muziek vertegenwoordig, erkent"

Inspiratie
Boudewijn viert volgend jaar zijn twintigjarige platenjubileum. In die twintig jaar heeft hij zich niet altijd als soloartiest opgesteld. Boudewijn: "Ik heb nooit een bepaalde carrière uitgestippeld. Daarom ben ik er ook wel eens op bepaalde momenten mee opgehouden. Omdat ik iets anders wilde doen of omdat ik niet wist welke elpee ik zou maken. "In de tijden dat Boudewijn geen platen maakte, was hij o.a. actief als producer en liedjesschrijver voor Rob de Nijs en andere artiesten. In de jaren zeventig kwamen er zodoende maar twee albums van Boudewijn uit {"Hoe sterk is de eenzame fietser" '73 en "Waar ik woon en wie ik ben" '75} De muziek boeide Boudewijn niet zo in deze periode. Hij zegt: "De jaren zeventig konden me niet zo inspireren. De laatste tijd ben ik wel enorm geinspireertd door de muziek. Vooral Engelse bands als Eurythmics en Depeche Mode spreken me enorm aan. Ik heb op dit moment geen pickup en daarom is het wat moeilijk om de muziek thuis te draaien maar ik luister wel veel naar de radio en bij de eerder genoemde muziek zit ik op het puntje van mijn stoel." Boudewijn heeft een gesloten persoonlijkheid. Tegen het Veronicablad vertelt hij echter zeer openhartig: "Ik voel me niet zo gauw bij iemand op mijn gemak. Ik heb maar heel weinig vrienden en in de muziek werk ik ook graag met muziekanten die ik al heel lang ken.Een nieuw gezicht bij de plaatopnames maakt me al zenuwachtig. Bij de collega's heb ik maar één vriend en dat is Henny Vrienten. We kunnen elkaar al jaren niet zien en dat vermindert niets aan onze vriendschap. Hij zit op mijn golflengte Boudewijn komt op de Búhne heel rustig over. "Mijn performance komt vanuit mijn ogen. Ik werk nooit met mijn lichaam. De uitstraling van mijn liedjes komt vanuit mijn ogen. Ik heb een vrij vlakke gelaatsuitdrukking en ik laat het allemaal afhangen van het lied op zichzelf, de klank van mijn stem en iets wat uit mijn ogen komt. Je ziet soms wel eens artiesten bij wie je van de ogen kunt aflezen dat de gedachten niet bij het lied zijn en dat er wordt opgetreden. Dat ervaar ik als zeer hinderlijk." Boudewijn speelde de afgelopen maanden voor uitverkochte zalen en in november besluit hij deze tournee met twintig concerten. Tot deze tijd besteedt hij zijn tijdaan het uitdragen van "Maalstroom" en heel misschien aan het schrijven van de muziek bij een film. Boudewijn vertelt daarover: "Ik kreeg onlangs een filmscript met het verzoek of ik daar de muziek bij wil maken. Dat lijkt me enig. Sinds de titelsong van "Een tip van de sluier" en mijn filmmuziekstudio in Amerika, hoopte ik op een aanbieding als deze. Verder ben ik druk op zoek naar woonruimte. Ik logeer op dit moment met mijn vriendin bij kennissen {ontmoet in L.A.} maar dat kan ook niet eeuwig duren. Maar ik kijk in feite nooit in de toekomst.We zien wel wat er komen gaat."


Omhoog
Terug