De teksten van Lennaert Nijgh waren in het Nederlandse taalgebied net zo beroemd als de
melodieën waarmee zij een eenheid vormden. Stuk voor stuk waren het hitparadeklimmers,
eind jaren zestig, begin jaren zeventig.
Vijftigers van nu zingen ze nog altijd bijna woordelijk mee: het immer opvallend actuele
'Welterusten Mijnheer de President', 'Land van Maas en Waal', 'Testament', 'Een meisje van 16',
'Malle Babbe', 'Ik doe wat ik doe' en 'Pastorale'... meestal vertolkt door Boudewijn de
Groot met wie Nijgh jarenlang een singer-songwriterduo vormde.
Enkele ervan werden hits via Rob de Nijs, Lennaerts eerste vrouw Astrid Nijgh, Liesbeth
List en Ramses Shaffy en Elly Nieman ('Prikkebeen', in een duet met Boudewijn).
Maar tot een tastbare artistieke samenwerking tussen de Haarlemse tekstdichter en zijn
jarenlange geliefd, Brasilzangeres Josee Koning, kwam het nooit. Niet toen Nijgh en Koning
getrouwd waren, van 1979 tot 1991. Niet in de jaren erna, waarin zij vrienden bleven.
"Ik liep er al zo lang mee rond, ik moest het gewoon doen", zegt Josee Koning, twee jaar
na het overlijden van haar ex-man, die op 28 november 2002 na een kort ziekbed op
57-jarige leeftijd stierf.
Relativeren
Terugdenkend aan Lennaert... "Hij was heel erg lief. Maar schrijven was nummer één, we
zijn gewoon beetje bij beetje uit elkaar gegroeid." En: "Lennaert heeft me erg
gestimuleerd. Hij kende het vak door en door en bracht me ook de nodige nuchterheid bij.
Door hem heb ik leren relativeren."
Dezer dagen verscheen de nieuwe cd van Josee Koning, 'Verdronken Vlinder', vernoemd naar
een van die bekende 'hits' van Lennaert Nijgh. Het album is geheel aan hem gewijd en
bevat ook twee songs waarmee Boudewijn de Groot te horen is; zoals het hóórt bij het werk
van twee mannen die in de geschiedenis van de Nederlandse lichte muziek onverbrekelijk
met elkaar verbonden blijven. Hoewel Josee en Lennaert vrij lang getrouwd waren, is dit
project tóch een onverwachte stap voor een artieste die zich al jarenlang onderdompelt in
de Brasiliaanse muziek. Voor haar vaste fans is het even wennen. Maar Josee vond er iets
op: het album werd opgenomen in Rio de Janeiro, Brazilië, met overwegend musici uit dit
bronland en al even Braziliaanse arrangementen. "De muzikanten hebben zich erg ingeleefd
in de songs en ze vanuit hun eigen cultuur beleefd en geïterpreteerd."
Het is hoe dan ook een bijzondere combinatie geworden: (oer-)Nederlandse teksten, zoals
'Beneden Alle Peil' en 'Het Spaarne', in een licht exotische atmosfeer. "De teksten
zijn juist heel internationaal! Ze zijn lyrisch, romantisch. Boudewijn gaf mij het
mooiste compliment. Hij zei: 'Van zulke akkoorden onder je muziek kun je alleen maar
dromen...' En zo voel ik het ook. Dit album verbindt éíndelijk de werelden van Lennaert
en mij op een wijze, waarnaar ik al zo lang op zoek was."
|
|