Nekka en Boudewijn de Groot, 10 jaar

Wederzijdse liefde

auteur: Nekka organisatie
geplaatst in: Nekka Gids, april 2007

Toenmalig "wonderkind van vijftig" Boudewijn de Groot was in 1996 dus de eerste centrale gast op Nekka. Het was toen nog zoeken naar de juiste formule. Er waren te veel gasten, het duurde te lang. Sindsdien is er wel een liefde blijven bestaan tussen Nekka en de Groot. Zo was hij er de jongste jaren regelmatig opnieuw bij als gast bij Raymond van het Groenewoud, Stef Bos of Frank Boeijen.

Hoewel zijn repertoire brengen in zo een grote ruimte als het Sportpaleis niet evident is, heeft Nekka er toch voor gekozen om de Groot dit jaar opnieuw als centrale gast naar voren te schuiven met als ondertitel Tien jaar later.

"Dat er een aantal gasten van de eerste editie nu niet meer als artiest bij zijn, heeft een bijna omineuze betekenis en voorspelt weinig goeds voor de gasten van nu", grapt de Groot bij het overlopen van zijn gasten. "Ik hoop dat het bij die ene keer kan blijven", voegt hij er meteen ernstig aan toe. "Ik ga ervan uit dat iedereen die dit jaar op deze Nekka speelt er over tien jaar nog even vrolijk is."
"Ik had graag Frank Boeijen gevraagd, maar die heeft al vaker op het Nekka-podium gestaan en de organisatoren vonden het prettig als er enkele nieuwe namen aan het lijstje van Nekka-Nacht konden worden toegevoegd. Nu is de keuzemogelijkheid oneindig groot - niet alleen in Nederland maar zeker ook in Vlaanderen - en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet van alle nieuwe acts op de hoogte ben. Ik heb dus gekozen voor mensen van wie ik weet dat ze goed zijn, dat ze dicht bij mijn eigen repertoire liggen en zeker in mijn smaak vallen."

"Yasmine heeft een ontzettend innemende, warme stem waar ik erg van hou en haar repertoire is mooi. Die keuze was dus snel gemaakt. Lenny en De Wespen waren nieuw voor mij, maar |k hoorde een cd van hen en was meteen overtuigd. Ik kan haast niet wachten tot ik ze live hoor. Dat wordt vast een verrassing. Van Kommil Foo heb ik alleen nog maar samengewerkt met Mich en nu krijg ik de volledige Kommil Foo. Ook daar kijk ik naar uit"

"Eva De Roovere heb ik nooit live gezien, maar ik heb op cd gehoord dat haar repertoire erg dicht bij het mijne ligt. Maar dat geldt eigenlijk voor alle artiesten die naar de Nekka-nacht komen, behalve voor Peter Koelewijn. Maar ja, dat is dan ook een echte rocker. Die is van mijn generatie of zelfs nog ervoor. Ik zie hem zo een beetje als de godfather van de Nederlandstalige popmuziek. Hij ziet dat zelf ook zo, maar de rest van Nederland denkt daar anders over. Zeer ten onrechte."

"Guus Meeuwis is nog altijd een schat van een jongen die schitterend mooie liedjes schrijft. Zijn meezingersrepertoire is niet zozeer het mijne, maar iemand die een nummer als Brabant schrijft, is ongetwijfeld een meesterlijke songwriter. En hij is ontzettend innemend. Ik mag hem graag en wilde hem er graag bij hebben. Mijn zoon Marcel tenslotte behoeft geen verdere uitleg. Die wil ik er graag bij hebben, ook omdat we na de zomer samen gaan toeren. Dan neemt Marcel de plaats in van gitarist Jan Hendriks. Zo wordt meteen duidelijk wat mij - en de rest van het publiek - te wachten staat."

En wat staat het publiek te wachten in het Sportpaleis?
De Groot: 'Tien jaar geleden speelde ik niet met mijn eigen band. Nu gelukkig wel en dat schept erg veel vertrouwen. Er zijn ook wat minder gasten. Daardoor heb ik de indruk dat mijn solo-aandeel iets groter is. Verder geloof ik niet dat het hem heel veel verschilt."
Wordt dit een optreden uit de tournee plus iets extra of is het een concept speciaal voor Nekka?
"Het is in ieder geval niet het programma dat ik in de tournee doe. Ik denk dat deze avond veeleer gebaseerd zal zijn op bekende stukken en hoogtepunten uit mijn repertoire. Daar zal weinig of geen nieuw werk tussenzitten. Ik heb een programma samengesteld van wat ik denk te gaan doen en dat is vooralsnog gericht op wat je de greatest hits zou kunnen noemen. Nu we met de tour bezig zijn, merk ik wel dat er stukken van de nieuwe cd enorm aanslaan bij het publiek. Het is dus best mogelijk dat ik toch nog een en ander bijstel. Met Yasmine doe ik Avond, met Guus Meeuwis Annabel en met Peter Koelewijn breng ik, op zijn verzoek, Tante Julia. Dat moeten zowat de duetten zijn. Nu neem ik aan dat ik de stukken die de anderen zingen ook wel ken. Dus kunnen we er op het laatste moment nog wel duetten van maken. Overigens brengen de gasten ook nummers uit hun eigen repertoire."
Gaat u dan mee in het genre van de gasten? Bijvoorbeeld mee met Peter Koelewijn de rock-'n-rolltoer op?
"Ik denk niet dat dat het geval is. Overigens heb ik er geen enkel bezwaar tegen als andere artiesten iets van mij zingen dat mijlenver van mijn versie afstaat. Maar de duetten zullen, denk ik, toch dicht liggen bij de originelen."
Nekka is een beetje uw band met Vlaanderen. Is er nog meer dat u aan Vlaanderen bindt?
"Ik doe in Vlaanderen wat ik eigenlijk al veertig jaar heb gedaan: rondtoeren. Alleen was het in de jaren zestig veel frequenter. Ik deed toen veel meer losse optredens en minder in tourverband, deels ook omdat een nieuwe generatie Belgen haar eigen artiesten heeft ontdekt. Ze hebben hun eigen idolen en daardoor minder boodschap aan wat uit Nederland komt."
Voelt u zich hier dan minder gewenst dan vroeger?
"Nou niet gewenst, nee. Er zijn nog redelijk wat jongere mensen die mijn repertoire mooi vinden. Alleen is er zoveel meer naast en in de plaats gekomen. Daardoor valt er sowieso al een deel van het publiek weg. Maar het enthousiasme in de zaal is nog steeds zeer groot en de zalen zijn nog steeds uitverkocht."

Met een publiek van tieners uit de jaren zestig en tieners van nu?
"Er zijn er inderdaad veel bij die mij in de jaren zestig ook al hebben gezien. Maar dat is ook in Nederland zo. Enorm veel jongeren blijken er mijn platen te kennen en zijn er nieuwsgierig naar te ontdekken hoe die muziek live klinkt."
Zien we u alvast binnen tien jaar terug op Nekka?
"Als ze het me over tien jaar nog eens zouden vragen, als Nekka dan nog bestaat uiteraard, en ik besta dan ook nog in dezelfde hoedanigheid, dan weet ik niet of ik per definitie nee zal zeggen."
Tot binnen tien jaar dus, maar eerst nog even uitgebreid genieten van wat Nekka-Nacht van dit jaar allemaal aan muzikale delicatessen te bieden heeft.

"Met Ernst Jansz aan de toetsen en Jan Hendriks aan de gitaar staat de helft van de legende Doe Maar op het podium."

Groepstestament
Een handelsmerk van Nekka-Nacht is dat er op het podium vaak muziekgeschiedenis wordt geschreven. Unieke duetjes of speciale versies van klassiekers hebben al menige nacht gekruid. De voorbije editie stond bijvoorbeeld het podium vol doedelzakblazers. Dit jaar zijn het 21 jonge gitaristen die voor een verrassend moment zorgen. Samen met Boudewijn de Groot brengen ze Testament. Waarom 22 gitaristen? Dat heeft te maken met het openingszinnetje van het nummer. Ter herinnering voor mensen met een weerbarstig geheugen: "Na tweeŽntwintig jaren in dit leven maak ik het testament op van mijn jeugd."
Een band om fier op te zijn
Op de Nekka-Nacht kan Boudewijn de Groot rekenen op een kransje uitgelezen muzikanten om hem te begeleiden. Het zijn de mensen die met hem dit seizoen een tour ondernemen door de Lage Landen. De Groot is enorm opgezet met zijn band. Wie een beetje thuis is in de Nederlandse muziekgeschiedenis begrijpt meteen waarom. Met Ernst Jansz aan de toetsen en Jan Hendriks aan de gitaar staat de helft van de legende Doe Maar op het podium. Met ouderdomsdeken Jan de Hont, 66 intussen, kunnen we nog verder terug in de tijd, onder meer naar de jaren zestig en Nederlands popsensatie ZZ & De Maskers en later Neerlands Hoop. Ňke Danielson (toetsen), Monique Lansdorp (viool), Lenť te Voortwis (bas) en Mark Stoop (drums) maken het septet volledig. Stuk voor stuk verdienden ook zij hun strepen bij zowel Nederlandse als internationale bands.


Omhoog
Terug