Resencie

Eentonigheid troef in Tjechov

auteur: nn
geplaatst in: Delftsche Courant, 28 september 2000

Het leven van de Russische toneelschrijver Tjechov, is een gedurfd thema voor een musical. Voordat Long en Frenkel Frank in de jaren negentig aan hun onderneming begonnen, waren er al ettelijke musicals gemaakt met als leidraad het leven van één bepaald persoon. Vaak ging het om mensen met een krachtige persoonlijkheid, mensen die bij hun leven reeds een legende waren. Maar Tjechov...dat is andere koek. Zeker, hij had in zijn tijd vele bewonderaars. Doch verder leidde hij een vrij teruggetrokken en saai bestaan. Dat klinkt, onbedoeld, door in de musical. Het is een ééntonige voorstelling geworden met slechts hier en daar een uitschieter.

Robert Long staat bekend om zijn uitgesproken teksten, vaak vol vlammend protest tegen de misstanden in de samenleving. De muziek is daarbij ondergeschikt aan de woorden. Op vele lp's en cd's heeft hij bewezen een uitstekende liedjesschrijver te zijn. De liedjes in 'Tjechov' hebben echter weinig diepgang of passie. De muziek wordt grotendeels opgehangen aan een telkens terugkerend thema en is zodoende oninteressant. Vooral in de eerste scène, waarin de zangnummers elkaar in hoog tempo opvolgen, zijn de teksten van middelmatige kwaliteit. Er komt wat leven in de brouwerij wanneer Betty Vermeulen, als Lika, het liedje 'Een vrouw is wat u nodig heeft' zingt.

Voor de hele voorstelling geldt dat vooral de vlotte, vaak komische ensemblenummers het verhaal een nieuwe impuls geven. Ook het poëtische 'Vanmorgen vloog ze nog' doet het goed in het geheel. Dit is absoluut geen knullig rijmpje, maar een knap bedachte tekst waarin drie verhaallijnen als puzzelstukjes in elkaar passen. In het tweede bedrijf is Annette Nijder als Olga een aangename verschijning. Haar spel is energiek, hetgeen goed contrasteert met de gezapige Tjechov. Bovendien klinkt uit haar mond het mooiste liedje uit de musical 'Wat is de keus'. De slotscène is opmerkelijk. Tjechov is overleden, maar doet als verteller het nawoord. Ondertussen wordt zijn doodskist het toneel op gedragen en zien we de rouwstoet. Onder het zingen van 'En toch' verzekert Tjechov ons dat er altijd hoop is.

Alles in ogenschouw genomen is 'Tjechov' geen slechte musical. Het brengt een helder beeld naar voren van de schrijver én de mens achter de schrijver. Boudewijn de Groot is geknipt voor de rol met zijn natuurlijke manier van spelen en zijn melancholieke stemgeluid. Het had alleen beter kunnen zijn. Het opmerkelijke feit doet zich voor dat deze productie reeds in 1991 zijn première beleefde. Voor de revival is het hele stuk hernieuwd. Ander decor, nieuwe kostuums, ander ensemble. Doch het enige onderdeel dat écht revisie nodig had - de liedjes - is onveranderd gebleven. Het potentieel is niet benut en dat is bijzonder jammer.

Titel: Tjechov, Genre: Musical.
Met: Boudewijn de Groot als Tjechov, Danny de Munk als Gorki, Annette Nijder als Olga.
Songteksten: Robert Long. Muziek: Robert Long.
Script: Dimitri Frenkel Frank. Regie: Eddie Habbema.
Gezien: op woensdag 27 september 2000 in theater de Veste, Delft.


Omhoog
Terug