De Bard en de PC
DE eenzame gamer
auteur: redactie
geplaatst in: Computer Idee Senior nr 2 2004, september 2004
Hij geldt sinds de jaren zestig als de grootste singer/songwriter van ons land.
Hij acteert en schrijft filmmuziek. Natuurlijk heeft Boudewijn de Groot wat met
computers. De pogingen er muziek me te maken zijn gestaakt, maar en beetje interessant
spel moet hij he-le-maal uitspelen. "Soms gewoon in de God-mode".
Het is in de bloedhete nazomer als Boudewijn de Groot (60) een Overveens restaurant
binnenloopt. Korte broek en gifgroen Bonaire-shirt en mét herkenbare oogopslag.
Nederlandse grootste troubadoer heeft vakantie. Maar de drang om platen te maken zal
altijd blijven. In februari van dit jaar nog verscheen Het Eiland in de Verte,
zijn tiende studioalbum. Een album waarmee hij opnieuw bewijst dat hij in Nederland op
eenzame hoogte staat. 2004 Is sowieso bijzonder oor hem, want hij zit veertig jaar in het
vak. De reacties op zijn net afgeronde jubileumtour Eeuwige Jeugd waren zo
enthousiast dat er volgend jaar een reprise op het programma staat. Veertig jaar.
Dan lijkt 1964 ver weg, het jaar dat hij gewapend met een gloedvolle stem en een gitaar
zijn eerste single opneemt. Een jaar later breekt hij door met Een Meisje van 16,
gevolgd door de protestsong Welterusten Meneer de President. Het door jeroen Bosch
geïnspreerde carnavalslied Land van Maas en Waal levert in 1967 z'n eerste
(en enige) nummer één hit op. Meer sucessen volgen: Meester Prikkebeen en, begin
jaren zeventig, Jimmy (De Eenzame Fietser).
De zanger wisselt muziek af mete acteren. Hij stond al eens in het theater als Tsjechov.
Dit jaar speelt hij mee in de populaire Belgische politieserie Flikken in
Nederland uitgezonden door de TROS. "Als ik alleen maar met één ding bezig zou zijn, zou
ik me snel vervelen."
Boudewijn de Groot
is veertig jaar
Nederlandse popmuziek.
Harley Davidson
De Groot werkt graag met de computer en iets mider graag met internet. Niet omdat het
wereldwijde web geen interessant medium is, maar gewoon omdat hij thuis niet beschikt
over een breedbandverbinding. Computeren doet hij graag en veel. Al in het
stenencomputertijdperk kreeg hij zijn eerste Apple. Sinds die tijd is hij een uitgesproken
liefhebber van deze "Harley Davidson onder de computers".
Hij werd van meet af aan gegrepen door de mogelijkheden van zijn digitale kleinood.
Zodanig dat hij ook wilde proberen er muziek meer te maken. "In de studio had ik al wat
van de mogelijkheden van computers en synthesizers gezien. Daar kon je echte
intrumentgeluiden uithalen, variërend van klarinet tot strijkers. Ik vond de klank toen al
verrassend goe. Natuurlijk hhor je wel verschillen en beperkingen, maar ik was net een
kind in de speelgoedwinkel dat dacht: dat wil ik ook!" Hij schafte Vision aan, een
eenvoudig muziekprogramma. Door een keyboard en een paar Roland-soundmodules (kastjes met
digitale instrumenteffecten) aan de computer te koppelen, kon hij met dit programma
eenvoudig nummers arrangeren. "Ik vond het stimulerend werken en kreeg nieuwe ideeën. Het
voordeel is dat je bijvoorbeeld met één druk op de knop kunt uitproberen hoe een
strijkorkest in je compositie klinkt. Vervolgens kun je het arrangement laten uitwerken
voor een echt orkest. Ik heb zo onder meer het liedje De Avond op mijn computer
gearrangeerd."
In de jaren negentig schaft Boudewijn een snelle Apple G3 an Vision maakt plaats voor
ProTools, ook al populair in muziekland. Het is zeer geavanceerde software waarmee allerlei
instrumenten op een computer zijn aan te sluiten. Ook de zang is digitaal op te nemen.
De Groot slaat direct aan het experimenteren, maar krijgt het nieuwe programm niet zo goed
in de vingers als Vision. Hij zit op een gegeven moment zelfs vast en de handleiding biedt
geen soelaas. Nee, handleidingen zijn niet mijn vrienden. "Dan ben je bij de derde alinea
en dan staat er doe dit en dan gebeurt er dat. Het probleem is alleen dat 'dat' vervolgens
niet gebeurt. Dan weet ik het dus niet meer. Heb ik nu op de verkeerde knop gedrukt?
Waarom zie ik nu niet wat ik moet zien? Ligt dat aan mij?" Het komt volgens hem ook een
beetje neer op angst voor computers. "Niet alleen angst voor wat ik niet begrijp, maar ook
de angst om steeds iemand te moeten bellen: 'Hallo, met mij. Hoe moet ik dit doen?' En dan
krijgen die mensen natuurlijk ook zo iets van: 'Als Boudewijn belt, niet opnemen!' Ik heb
dat ding op een avond uitgezet en nooit meer aangeraakt. "Wat daarbij zeker heeft
meegespeeld is dat hij computerinstrumenten wel leuk vindt, maar nog veel liever met
echte muzikanten werkt.
'De computer is geen vervanger
van een instrument,
maar een effectenmachine.'
Creativiteit
Hoewel De Groot zelf geen 'computermuziek' meer maakt, sluit hij zich niet aan bij de
stelling dat uit een computer alleen koude, digitale muziek kan komen. Een computer is
volgens hem geen vervanging voor een echt instrument. "Maar je kunt de computer goed
gebruiken als effectenmachine. En voor alles heeft de computer de popmuziek verrijkt.
Ik zie ook niet waarom muziek maken met een computer niet creatief zou zijn. Het komt wel
uit een kastje, maar het gaat nog altijd om wat je met dat kastje doet. Zonder creativiteit
maak je geen goede muziek mee. Als je ziet wat sommige technojongens er mee doen, dat is
toch echt meer dan op een knopje drukken. Luister maar eens naar Tweede Jeugd van
Extince. Vind ik een van de allerbeste Nederlandstalige platen."
Computergames
Dat Boudewijn de Groot weinig internet en zelf geen computermuziek meer maakt, betekend
allerminst dat het scherm bij hem op zwart blijft. Hij is in de loop der jaren verslaafd
geraakt aan computerspelletjes. Zegt hij zelf. Dat begon al vroeg met het legendarisch
schietspelletje Wolfenstein. Later speelde hij klassiekers als Dark Forces en alle
varianten op Doom. "Het zijn geweldadige games, maar ik speel niet uitsluitend om te
knallen. Er moet een verhaal in zitten en je moet in een andere wereld zijn. Ik kan heel
fanatiek spelen, tot ik niet verder kom. Omdat ik dan wel nieuwsgierig naar een volgend
level ben, gebruik ik soms cheats om er te komen, gewoon in de God-mode."
Computerspelletjes spreken hem aan omdat ze de mogelijkheid bieden voor en trip naar een
andere omgeving. Dat is waarom een fantasy game als Myst, waarin een adembenemende wereld
is gerealiseerd, tot zijn favoriete behoort. Als er in dit genre nieuwe releases uitkomen,
moet hij ze spelen. Soms dagen achter elkaar, eenzaam en tot idep in de nacht. Tot het
moment dat hij denkt dat hij niet meer kan. "Zonde van mijn tijd? Ja natuurlijk."
Boudewijn de Groot ziet overigens een bescheiden overeenkomst tussen het gedachtegoed van
de jaren zestig - waarvan hij zelf een vertolker was - en de wereld van de fantasy en zijn
liefde ervoor. "Het idee van een andere, betere wereld zit er soms wel in. Dat past in de
filosofie van de sixties. Maar het schieten dat je in veel van die spelletjes ziet,
hoort weer helemaal niet bij die tijd. ik denk wel dat Myst toen enorm populair geweest
zou zijn."
'De manier waarop
platenmaatschappijen werken,
verandert door internet radicaal'
Illegaal downloaden
Boudewijn de Groot is een geliefd artiest op illegale muziek uitwisselingsdiensten op
internet als Kazaa.com. Vrolijk wordt hij er niet van, dat zijn autersrechten worden
geschonden, maar hij is ook realistisch. "Illegaal downloaden bestaat. Internet is er,
de computers zijn er, de mogelijkheid is er. Het is roomser dan de paus willen zijn om
te zeggen dat iedereen zo beleefd moet zijn om niet te gaan dowanloaden. Werkt natuurlijk
niet. Dan kun je vervolgens proberen allerlei blokkades op te werpen en antikopieersystemen
te bedenken. Ik vind het interessanter om te kijken naar een goed alternatief, bijvoorbeeld
naar on-line muziekwinkels waar je zeer betaalbaar liedjes kunt dowanloaden."
De consequentie is wel dat de manier waarop platenmaatschappijen opereren, radicaal zal
veranderen. Boudewijn de Groot ziet de macht van de platenmaatschappijen nu al afbrokkelen.
Volgens hem gaan steeds meer muzikanten hun muziek thuis maken en vervolgens zelf aanbieden
en zelf distribueren. "Straks zeggen we nog lecherig tegen elkaar: weet je nog dat we ons
druk maakten om illegaal downloaden."
Het otnmoetingspunt voor fans
van Boudewijn de Groot.
Website
Zelf heeft Boudewijn de stap om zijn eigen muziek via z'n website aan te bieden nog niet
genomen. "Ik denk dat het nog best complex is om het nu al zelf te doen." Toch zijn er
al fans genoeg die hem op internet weten te vinden. Dat blijkt ondermeer uit de populariteit
van www.boudewijndegrootthuispagina.nl. De site bevat onder meer een uitgebreide biografie, discografie,
speellijst en allerlei andere informatie over zijn carrière. Zelfs gitaristen die op zoek
zijn naar de accorden van Testament klikken er niet vergeefs aan.
De site wordt beheerd door Leo en Roely van Dam, fans van het eerste uur. Zelf wil Boudewijn
bewust niet te veel tijd in de site steken. "Ik zou best eens wat vaker een bezoekje kunnen
brengen aan het forum op de site. Maar ik vind het ook niet leuk om de hele tijd met mezelf
geconfronteerd te worden." Dan is het gesprek voorbij, Of hij nog ergens op terug wil komen?
Hij lacht: "Nou, nee. Je merkt het, ik bem soms zelf net een computer, geef me input en er
rolt iets uit."