Eiland In De Verte

AAAA

auteur: Jan van der Plas
geplaatst in: ALOHA, maart 2004

Rijp en melancholiek

Bijna zeven jaar geleden is het alweer dat Boudewijn de Groot zijn comebackalbum Een Nieuwe Herfst presenteerde. Een mooie plaat waarvan Avond en een Wonderkind Van 50 uitgroeiden tot echte klassiekers. Na diverse tournees is er nu dan het vervolg. Met zestien songs en een speeltijd van ruim een uur is het door Ernst Jansz van Doe Maar geproduceerde Eiland In De Verte een genereus album. Groots opgezet met uiteenlopende orkestraties, maar vooral rijp en mooi melancholiek van toon. De cd opent met Berlijn, een lied dat meteen kan worden bijgeschreven in het rijtje klassiekers van Boudewijn de Groot. Maar ook Het Land Van Koning Jan en De Winter zullen veel gespeeld worden. Wie oog heeft voor detail herkent vele aardige dingen, zoals de stiekeme Doe Maar reünie in Het Eiland In De Verte en de knipoog naar Rainy Day Woman in de Ballade Van De Onsterfelijkheid. Acht van de zestien liedjes zijn nog op tekst van de in november 2002 overleden Lennaert Nijgh. Regelmatig verbaas je je erover hoe aansprekend zijn woorden zijn en hoe wonderwel ze combineren met de muziek en de zang van Boudewijn de Groot. Aandoenlijk is dan ook het door de zanger zelf geschreven De Blauwe Uren: Nu jij niet meer kunt schrijven, moet ik het zelf maar leren. Er komen andere tijden, iets anders weet ik niet. Daarbij krijgt hij hulp van Freek de Jonge (o.a. het fraaie Eeuwige Jeugd)m Marcel Verreck en Jan Rot (Het Einde Is Bereikt), die ieder op hun manier raken aan de melancholie die Lennaert Nijgh zo goed kon verwoorden. Daarmee is Eiland In De Verte een plaat waarvan je alleen maar kon hopen dat Boudewijn de Groot die nog eens zou maken.


Omhoog
Terug