Concerttournee met het Limburgs Symphonie Orkest

De psychedelische picknick van Boudewijn de Groot

auteur: Arno Gelder, foto: Marc van der Kort
geplaatst in: AD, maandag 8 mei 2006

SITTARD
Boudewijn de Groot staat aan de vooravond van een concerttournee
met het Limburgs Symphonie Orkest.


"Er kan iets misgaan, maar dat wisten jullie van tevoren." De plagerige waarschuwing van Boudewijn de Groot blijkt inderdaad een pesterijtje aan het begin van wat later een glanzende 'generale' blijkt te zijn.

De finale repetitie in de Stadsschouwburg te Sittard luidt het begin in van de nieuwe tournee van de zanger/componist, die 20 mei 62 jaar wordt. In Trefpunt kiest Boudewijn de Groot evenals in 2003
voor samenwerking met het Limburgs Symphonie Orkest (LSO) onder leiding van Jan Stulen.

"Toch zijn er belangrijke verschillen," zegt De Groot. "Ik richt me deze tour minder op de hits. Het Land van Maas en Waal, Testament, Verdronken Vlinder - ze ontbreken. Maar geen nood: Avond zing ik wel. Tijdens deze concerten speel ik vooral werk van mijn laatste cd Het Eiland In De Verte en Picknick uit 1967. Die elpee moest in de jaren '60 het antwoord zijn van Lennaert Nijgh en mij op Sgt Peppers Lonely Harts Club Band van de Beatles."

De keuze van Picknick is verrassend, want de plaat geldt muzikaal en tekstueel niet als een van de makkelijkste albums van het duo. Of, zoals de zanger later op het podium zegt: "Het is mogelijk dat jullie de tekst niet begrijpen, maar dat was in die tijd juist de bedoeling."

De Groot: "Een nummer als Mensen Om Me Heen is zo'n typerend liedje. De Beatles en de Rolling Stones lieten op All You Need Is Love en We Love You mensen meezingen. Dat leek ons ook wel wat. We nodigden onze Amsterdamse vrienden uit in de studio, vocaal geheel ongeschoold. Bovendien waren ze tamelijk overmoedig door het gebruik van allerlei prettige middelen. Tijdens deze tournee laat ik het 'koor' verzorgen door de zaal."

Het hippiedom van de psychedelische periode van De Groot vormt een mooi contrast met het symfonisch orkest in stemmig zwart. De begeleidingsgroep bestaat onder meer uit de veteranen van Doe Maar: Ernst Jansz, Jan Hendriks en Henny Vrienten. Laatstgenoemde, strak in het pak, poetste nog bedaagd de glazen van zijn bril alvorens de basgitaar om te gorden.

In Sittard blijkt ook nu weer dat de composities van Boudewijn de Groot zich uitstekend voor symfonische arrangementen lenen. "In mijn jeugd," vertelt hij, "bevond klassieke muziek zich aan de andere kant van de generatiekloof. 'Ach pap, mogen we naar Radio Luxemburg luisteren'. Of: 'Kan die muziek nou eens uit'. Maar nee, mijn ouders vonden klassiek de ware muziek in tegenstelling tot het rock and roll-geschetter.

"Ik vond klassiek bovenal saai. Thuis werd vooral naar het bekende werk geluisterd. Mozart, Schubert - zeg maar 'music for the millions'. Later kreeg ik meer waardering. Rosamunde van Schubert, het Adagio van Albinoni, Mozarts Twintigste Pianoconcert. Maar als het ging schuren, wrang werd zoals bij Mahler of Strawinksy, haakte ik af."

In mijn jeugd bevond
klassieke muziek zich aan
de andere kant van de
generatiekloof. Ik vond
het bovenal saai.
Vader en moeder De Groot respecteerden overigens de keuze van hun zoon voor de populaire muziek. "Alleen op de akoestische gitaar, dat was toch ook beschaafd? Bovendien was ik in hun ogen niet zo'n type van sex, drugs en rock and roll. Ze vonden me af en toe wat vreemd met dat lange haar en al die kettingen om, maar na Meisje Van Zestien, mijn eerste hit, waren ze heel trots. Hun zoon stond toch maar in de krant."

In Trefpunt smelten klassiek en pop prachtig samen. Zo wordt Als jij niet van mij houdt met strijkers een ontroerend juweel. De medley van het LSO met werk van de Duitse componist Kurt Weill als ouverture van Berlijn is een vondst. En met de kopersectie van het orkest en in combinatie met de krachtige rock van Boudewijns band ontstaat in Cinderella een spannende synthese tussen psychedelica en pauken. Zelfs de volstrekt onbegrijpelijke tekst ('Dan duik ik meteen in de veren, om de poele het pielen te leren') klinkt ineens als pure poëzie.

De poele het pielen te leren? "Ja dames en heren," wendt Groot zich tot de zaal. "U zult zich misschien afvragen wat dat betekent. Een vriend uit die tijd gebruikte dat zinnetje als hij met een dame… Nou, u weet wel."

Boudewijn de Groot en het LSO spelen 'Trefpunt' in mei, juni en september in diverse theaters.
In 2007 staat de concerttour 'De lage landen' op het programma; dit jaar verschijnt vermoedelijk de nieuwe cd van Boudewijn de Groot. (www.ad.nl)


Omhoog
Terug