Boudewijn de Groot superieur sober

auteur: Arno Gelder, foto: ANP
geplaatst in: AD bijlage kunst & cultuur, zaterdag 7 april 2007

SCHIEDAM - [RECENSIE] Boudewijn de Groot (62) maakt tijdens concerttournees niet zelden de spagaat tussen nieuw werk ...
... en oude hits in de wetenschap dat zijn publiek vooral voor klassiekers als Testament, Welterusten meneer de president en Land van Maas en Waal aanschuift. In zijn huidige concertreis De Lage Landen, getiteld naar zijn gelijknamige succesvolle cd, kiest hij echter voor zijn nieuwe album, dat sterk wortelt in folk, blues en countrymuziek.
Zelfs bij de keuze van stukken uit een ver (hippie)verleden laat de zanger/componist zich vooral leiden
door zijn eigen smaak

In Schiedam ging de zaal onvoorwaardelijk mee in De Groots eigenzinnige repertoirekeuze. Zeker, publiekslievelingen als Avond, Jimmy en Tante Julia ontbraken niet, maar uitvoeringen van het verstilde Sonnet IV, de ontroerende liedjes Spelende meisjes en Grijze dame en het in tekst geestige en wrange Achter de Hemelpoort werden evenzeer geestdriftig onthaald.

Een gave versie van de verbale sprint Strand en De vondeling van Ameland werden afgewisseld met vertolkingen van Canzone 4711 en Cinderella van het album Picknick, geïllustreerd met vloeistofdia's om de psychedelische warhoofdigheid van de jaren '60 te benadrukken.

Tijdens deze tournee trekt De Groot een sober en intiem jasje aan. Dat staat hem voortreffelijk. Neem daarbij zijn zevenkoppige begeleidingsgroep, momenteel het beste dat in ons land is te horen, en De Lage Landen mag een juweel heten.

Nederlandstalige muziek, wars van pseudopoëzie en theatrale bombast, die door merg en been gaat.

Boudewijn de Groot - Gezien in Schiedam. Tournee t/m juni


Omhoog
Terug