Rob de Nijs


Discografie Salvation




Omhoog

Alles wat ademt

single/1985
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh/Belinda Meuldijk
copyrights: Avion Music
ook als single uitgegeven in het Engels
Vrede is ver, verder dan ooit,
zo dicht bij huis rusten de wapens nooit.
Wat heeft de angst met ons gedaan?
Laat alles wat ademt in vrede bestaan.

Macht speelt met macht een donker spel,
bang voor elkaar dreigen ze met de hel.
Leer nu of nooit samen te gaan,
laat alles wat ademt in vrede bestaan,
alles wat ademt in vrede bestaan.

Hoe vreemd ook de taal, je kunt hem verstaan,
laat alles wat ademt in vrede bestaan,
alles wat ademt in vrede bestaan.

[Russisch couplet; de vertaling luidt:
De machten spelen een spel met de dood,
beide vrezend een ontmoeting in de hel.]

And there'll be a new meaning
to live and let live.

[Russisch refrein; de vertaling luidt:
Laat alles wat ademt in vrede bestaan.]

Omhoog

Als je niet meer verder kunt

In de uren van de middag/1973
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Zo zal ik je weg zien gaan
met grote stappen en je koffer in je hand.
En op de hoek zul je nog even blijven staan
alsof je aarzelt en je afvraagt: welke kant?
Ik zal proberen om me netjes te gedragen
en niet te zeuren over eenzaamheid en pijn.
Je moet maar zien, ik zal je niets meer vragen.
Maar als je niet meer verder kunt,
dan zal ik bij je zijn.

Straks ga jij je eigen gang
en voor je het weet haal je jezelf van alles aan.
Als je je eenzaam voelt, dan duurt de nacht zo lang
en soms heb je wel eens zin om terug te gaan.
Dan wordt het je te veel om te verwerken,
de stad die lijkt zo groot en jij zo klein.
Ik maak me zorgen maar je zult er niets van merken.
En als als je niet meer verder kunt,
dan zal ik bij je zijn.

Ik weet hoe goed ik alles wist
en wat een bende ik er zelf van heb gemaakt.
Maar ik hoop zelfs dat jij je ook vergist
en dat je in dezelfde nesten raakt.
Want ik moet niet altijd beter willen weten,
jij leeft zelf, dus dat is jouw terrein.
Als je gelukkig bent dan mag je me vergeten
maar als je niet meer verder kunt,
dan zal ik bij je zijn.

Omhoog

De avond

In de uren van de middag/1973
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Nu hoef je nooit je jas meer aan te trekken
en te hopen dat je licht het doet.
Laat het nu maar waaien buiten,
stormen in het donker,
nu maar razen in het donker
want binnen is het licht en warm en goed.
Hand in hand naar buiten kijken
waar de regen stroomt.
Ik zie het vuur van hoop en twijfel in je ogen
en ik weet waarvan je droomt.

En je kunt niets zeker weten
en alles gaat voorbij.
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof,
ik geloof, ik geloof in jou en mij.

En als je 's morgens opstaat
ben ik bij je
en misschien heb ik al thee gezet.
En als de zon schijnt buiten
gaan we lopen door de duinen
en als het regent gaan we terug in bed.
Heel erg langzaam wakker worden,
we liggen rug aan rug.
Ik zie de zon door de gordijnen en ik weet:
dit ogenblik komt nooit terug.

En je kunt niets zeker weten...

Ik doe de lichten uit
en de kamer wordt nu donker,
een straatlantaarn buiten geeft wat licht.
En de dingen in de kamer
worden vrienden die gaan slapen,
de stoelen staan te wachten op het ontbijt.
En morgen word ik wakker
met de geur van brood en koffie
en de glans van het vroege zonlicht in jouw haar.
En de dingen in de kamer,
ik zeg ze welterusten,
vanavond gaan we slapen
en verder zien we wel.

Maar de dingen in de kamer
zouden levenloze dingen zijn zonder jou.
En je kunt niets zeker weten...

En je kunt niets zeker weten...

Omhoog

'n Beetje meer

Roman/1983
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh
copyrights: Avion Music
Vriendin van mij, lieve vriendin.
Ze begrijpen me nooit als ik zo begin.
Vriendin, ik weet het ook niet goed
hoe je een vriend die 'n vrouw is nou noemen moet.

En niemand gelooft me en toch is het waar:
we hebben nog nooit iets gehad met elkaar.
Vriendin van mij, je bent altijd weer
alleen een vriendin en een beetje meer.

En een beetje meer vriendin vriendin,
en een beetje meer vriendin vriendin.

Ik was met een stel mensen in de stad.
Er was een dame bij waar ik wel trek in had.
We zaten met z'n allen op een terras.
Ik vertelde haar net hoe leuk ze was.

En toen sprong jij ineens op m'n schoot,
de tafel ging om, de verwarring was groot.
En jij begon me geweldig te zoenen,
het bier zat iedereen in haren en schoenen.

Vriendin van mij, daar was je weer,
m'n lieve vriendin en een beetje meer.
Ik zat onder jou en onder het bier.
Die lekkere dame had geen plezier.

(Ze riep:) hypocriet! Je had niks met haar.
Jullie zitten de hele tijd aan elkaar.
Vriendin van mij, je maakte het weer.
Je zei: ik ben net dat beetje meer.

En een beetje meer...

Maar jij was degene die wel iets deed,
toen de rest me mooi de straat op smeet,
Ik ging kapot, was zo ver heen,
ze dachten: die redt het wel alleen.

Natuurlijk, iemand met zo veel verdriet
dat is ook een leuk gezelschap niet.
En dan heb ik ook nog te horen gekregen:
stel je niet aan, je kan er best tegen.

Vriendin van mij, die ene keer
was je voor mij dat beetje meer.
Je raapte me op in het café
en zeulde me naar je kamer mee.
Je deed me in bad en je deed me in bed
en de ochtend daarna heb je koffie gezet.

Ik sliep in jouw armen die ene keer
en toen was je net dat beetje meer.

Wat jullie niet snappen is natuurlijk weer
dat we vriendjes zijn en een beetje meer.
Vriendjes en soms een beetje meer,
en soms een heel kleine beetje meer.

En een beetje meer...

Omhoog

Bier is bitter

single/1976
Rob de Nijs/Lennaert Nijgh
copyrights: Koy Koy Music/Intersong Basart
De dochter van de baas hiernaast
heeft ogen als de volle zee
en ik wil op die golven mee
omdat haar glimlach mij verbaast.
De ballen op het groen biljart
slaan tikkend, het is tien over rood.
En ik staar zwijgend naar haar hart
en zie haar langzaam roze bloot.

Bier is bitter,
bier is best,
bier is beter dan de rest.
Bier is bitter,
bier is best,
bier is beter dan de rest.

De vaste jongens krassen op
en voetbal voert de boventoon.
Het is of ik hier jaren woon.
De ober tapt de laatste mop
en de tv zonder geluid
laat zwijgend moord en doodslag zien.
Het lijkt wel ver achter die ruit
maar morgen komt het hier misschien.

Bier is bitter...

Ik zit als laatste hier en drink
en roep de oude dromen op.
En met mijn klaverjassen schop
schuif ik de gaten in het zink.
Ik streel haar blote zachte arm
en krijg in ruil een laatste glas.
Misschien is het morgen wel weer warm
en loop ik buiten zonder jas.

Bier is bitter...

Bier is bitter...

Omhoog

Blijf je bij me

Roman/1983
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh
copyrights: Avion Music
Ik werd vijfien jaar die zomer
dat mijn ouders gingen reizen.
Ik zou op het huis gaan passen,
natuurlijk moest ik me bewijzen.
En het was of het vanzelf ging
toen ik jou had meegenomen.

In het westen werd de hemel
violet boven de duinen.
En er viel een vreemde stilte
over dennenbos en tuinen.
En ik zag iets in je ogen
dat mij zo onzeker maakte.
En we keken naar beneden
en jouw hand lag in de mijne,
net als duizend jaar geleden.
En je vroeg:
blijf je bij mij,
wanneer het donker wordt?

Eerst was alles even prachtig,
maar daar leer je gauw aan wennen,
en jij bleef niet lang het meisje
dat ik graag had leren kennen.
Nu komt steeds meer koude argwaan
en meer afstand in je ogen.
Je gezicht verliest het zachte
en je mond de tere bogen.

En we hebben op een avond
voor het eerst gemeen geslagen
en daarna was er stilte,
vol onuitgesproken vragen.
Blijf je bij mij
wanneer het donker wordt?

Misschien komt er eens een zomer
dat we over alles heen zijn,
misschien voor ons beiden samen,
misschien zullen we alleen zijn.
Maar we zullen elkaar kennen
en ons weten aan te passen.
Ongelukkig of gelukkig,
hoe dan ook.

Als we weer onder de hemel staan,
dan is het bij ons afscheid
of we blijven samen doorgaan
en dan is het ook voor altijd.
Maar we weten wat we deden
en jouw hand ligt in de mijne,
net als duizend jaar geleden.
Blijf je bij mij
wanneer het donker wordt?

Omhoog

Claudia

Vrije Val/1986
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh
Ik was die avond doelloos,
vluchtte in een bioscoop,
had de blues en ik had een kater.
Ik was voor mezelf en de wereld op de loop.

Toen zag ik jou voor het eerst
bij het licht van de zaklantaarn,
waarmee jij me naar m'n plaats bracht,
een ster in een eindeloos donkere nacht.

Claudia, oh Claudia.
Het zal nooit meer zijn zoals het was.
Claudia, oh Claudia,
nooit meer zijn zoals het was.

Ik zag geen film zo vaak
en niet een keer helemaal.
Ik weet nog steeds niet hoe die afliep,
want we vreeën in het donker achter in de zaal.

En net als in de film
was jij getrouwd en had een ander.
Geen happy end voor jou en mij.
Als het zaallicht aanging, was het weer voorbij.

Claudia, oh Claudia.
nooit zo'n vrouw als Claudia.
Claudia, oh Claudia,
nooit zo'n mooie vrouw als Claudia.

Claudia, oh Claudia...

Omhoog

Dag zuster Ursula

single/1973
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Diploma's hangen aan de muur,
mijn bedje ligt gespreid.
Mijn vrijheid heb ik nu niet meer,
alleen maar vrije tijd.
Het gaat niet goed en het gaat niet slecht,
het gaat ertussenin.
Maar ik wil niet om het leven heen,
ik wil er midden in.

Dag allerliefste van mijn hart,
ik zeg je nu vaarwel.
Ik wou met jou de hemel in
maar jij koos zelf de hel.
Het spijt me, lieve schoonpapa,
ik dank heel veel aan u.
Het huis dat u ons gaf
kwam regelrecht uit Avenue.

Dag vader en dag moeder,
dag zuster Ursula.
Ik zie het hier niet zitten,
ik ga naar Amerika.
Dag vader en dag moeder,
dag zuster Ursula.
Ik zie het hier niet zitten,
ik ga naar Amerika.

Dag lieve rest van Nederland,
dag lieve allemaal.
Blijf maar rustig zitten
in het Land van Maas en Waal.
Ik kan alleen maar lachen,
ik stap eruit, ik ga,
mijn rugzak en mijn tentje mee,
de vlinders achterna.

Dag vader en dag moeder...

Dag vader en dag moeder...

Omhoog

Dieper in de nacht

Pur Sang/1985
Lennaert Nijgh/Gerard Stellaard
copyrights: Avion Music
Alleen op de weg,
diep in de nacht,
veel verder van huis nog
dan ik had verwacht.
Ruitenwissers vegen
vlak voor mijn gezicht
eentonig heen en weer
en m'n ogen vallen dicht.

Achter me dacht ik
ineens iets te zien,
een licht in mijn spiegel,
een motor misschien?
Man op een motor achter mij
in de dode hoek van de spiegel.

Hij gaat me niet voorbij,
hij blijft steeds achter mij,
komt niet dichterbij.
Wat wil hij dan van mij?
Ik zie hem alleen
uit mijn ooghoek vandaan.
En toch zag ik zijn licht,
een licht zo bleek als de maan.

Dieper dieper dieper,
dieper in de nacht.
Dieper dieper dieper,
dieper in de nacht.

Dieper dieper dieper...

Bijna geen benzine,
hier wil ik niet stilstaan.
Ik weet niet waar ik nu ben
maar ik moet hier snel vandaan.
Er is een dwaallicht achter mij
in de dode hoek van de spiegel.

En ik hoor een motor ronken,
maar ik draai me niet meer om.
Ik geef in wanhoop gas
en ik kom en ik kom en ik kom en ik kom.
En ik kom.

Omhoog

Drink wat van mij

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Boudewijn de Groot/Ruud Engelander
copyrights: Papa's Music
Drink wat van mij,
ik ken je niet
en ik heb je niets te zeggen.
Er valt niets uit te leggen.
Maar er is iets dat ons bindt
wat of jij er ook van vindt.
't Is een feit
en dat wou ik even kwijt.

Hier is je glas,
je kent me niet
en je hoeft me niet te kennen.
Maar ik zelf moet even wennen
want er is iets dat ons scheidt
van geluk en tederheid.
't Is een vrouw
die ons geen van beiden wou.

Dus neem een borrel, bier of wijn,
want we zijn toch wie we zijn.
En de wereld is klein
en daar staan we in de kou.

Volgende keer biedt jij mij wat aan
en blijf nog even praten.
Oh je kunt het rustig laten,
maar jij hield toch ook van haar
an dat bindt ons met elkaar.
't Doet wel pijn,
maar zo moet het dan maar zijn.

Dus neem een borrel...

Neem een borrel...

Omhoog

't Heeft te lang geduurd

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Boudewijn de Groot/K. van Es
copyrights: Papa's Music
't Heeft geen zin meer om te rennen,
ik haal jou toch niet meer in.
Dus je moet er maar aan wennen
dat ik weet opnieuw begin.
Wat geweest is, is geweest,
't is een eenzame gedachte.
Dus als je dit straks leest,
zal ik niet meer op je wachten.

Als een visser aan het water
die naar zijn dobber tuurt,
en die wacht totdat de stroom misschien
een vis zijn kant uit stuurt.
Als een visser aan het water
die naar zijn dobber tuurt,
en die wacht totdat de stroom misschien
een vis zijn kant uit stuurt.

Dat het je spijt, heeft geen belang,
je besluit is al genomen,
want het spijt mij al zo lang
dat het zover is gekomen.
Wat geweest is, is geweest,
't is voorbij, 't is afgelopen.
Ik heb te vaak gevreesd
waar ik liever wilde hopen.

Als een visser aan het water...

Het is te laat voor nog meer woorden
en het is te vroeg voor nog meer spijt.
En mocht je ooit nog iets van mij horen,
dan zal het zijn uit eenzaamheid.
Wat geweest is, is geweest,
maar dat het ooit zover kon komen,
dat betreur ik zelf het meest,
want ik zal vaak nog van je dromen.

Als een visser aan het water...

Als een visser aan het water...

Omhoog

Hé speelman

single/1974
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
De speelman speelt trompet,
saxofoon en klarinet.
Speelt de tango, speel een wals.
Ja hij speelt altijd wel iets,
als hij pokert hoor je niets,
maar dan speelt hij wel goed vals.

Hij lokt met zijn viool
alle kinderen uit de school,
meren in een lang dictee.
En de meester staat erbij
lijden met een lange ij
en verbiedt het met dt.

De speelman die vannacht
een serenade heeft gebracht
voor Mooie Nel haar huis,
is vanmorgen om half tien
in de bus naar Mook gezien
want de man van Nel kwam thuis.

Hé speelman, speel op je tamboerijn,
voor de vogels en de dieren,
voor de mensen groot en klein.
Hé hé speelman, speel op je tamboerijn.

De speelman floot zijn lied
toen hij 's nachts tot zijn verdriet
werd bezocht door Magere Hein.
En die zei: wees maar niet bang
want jij leeft nog jaren lang
als jij speelt op je tamboerijn.

Hé speelman...

Hé speelman...

Omhoog

Ik zal je iets vertellen

Tussen zomer en winter/1977
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Ik zal je iets vertellen
voor we slapen gaan.
Ik was vandaag de hele dag aan het werk.
Ik had vandaag geen tijd voor jou
en ik ben kortaf geweest.
Maar er waren zoveel vragen
en zoekend naar een antwoord
schiep ik weer problemen.
Ik heb zoveel gezien
dat ik nu in het donker
mijn ogen niet kan sluiten.
Maar ik zou je iets vertellen
voor we slapen gaan.

Ik zal je iets vertellen
voor we slapen gaan.
Ik kwam vandaag tot niets,
ik heb niets gedaan.
Oh ik ben zoveel van plan geweest
maar ik weet niet meer waarom.
Want als je na gaat denken
en je zorgen maakt om anderen,
zullen anderen je voorbij gaan.
En ik heb te veel gezien,
ik had mijn ogen open
en ik kan ze niet meer sluiten.
Maar ik zou je iets vertellen
voor we slapen gaan.

Ik zal je iets vertellen
voor we slapen gaan.
Ik weet, ik heb me veel te druk gemaakt.
Misschien dat ik vergeten wou
dat ik zo eenzaam ben.

Dat wou ik je vertellen
voor we slapen gaan:
dat ik je nodig heb.

Omhoog

Jan Klaassen de Trompetter

single/1973
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart

Jan Klaassen was trompetter
in het leger van de prins.
Hij marcheerde van
Den Helder tot Den Briel.
Hij had geen geld
en hij was geen held,
en hij hield niet van het krijgsgeweld,
maar trompetter was hij wel
in hart en ziel.

Het leger sloeg zijn tenten op
voor Alkmaar in het veld.
En zo lang geen vijand zich liet zien,
was iedereen een held.
De kroeg werd als strategisch punt
door het hoofdkwartier bezet.
De officieren brulden: Jan,
kom speel op je trompet.

Ze werden wakker in de goot
in de morgen kil en koud.
Maar Jan Klaassen sliep in de armen
van de dochter van de schout.

Jan Klaassen was trompetter...

De prins sprak op inspectie
tot de majoor van de compagnie:
ik zag hier alle stukken wel
van mijn artillerie.
Zelfs dat kleine in uw kraag
en het blonde in uw bed.
Maar waar zit dat stuk ongeluk
van een Jan met zijn trompet?

En niemand die Jan Klaassen zag
die bij de stadspoort zat
en honderd liedjes speelde
voor de kinderen van de stad.

Jan Klaassen was trompetter...

Jan Klaassen zei: vaarwel mijn lief,
ik zie je volgend jaar.
Wanneer de lente terugkomt
dan zijn wij weer bij elkaar.
De winter ging, de zomer kwam,
de oorlog was voorbij.
Maar het leger is nooit teruggekeerd
van de Mookerhei.

Geen mens die van Jan Klaassen
ooit iets teruggevonden heeft.
Maar alle kinderen kennen hem,
hij is niet dood, hij leeft.

Jan Klaassen was trompetter...

Hij had geen geld
en hij was geen held
en hij hield niet van het krijgsgeweld,
maar trompetter was hij wel
in hart en ziel.

Omhoog

Jan Klaassen de Trompetter

Springlevend/1982
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
NB: live/gezongen door publiek
Jan Klaassen was trompetter
in het leger van de prins.
Hij marcheerde van
Den Helder tot Den Briel.
Hij had geen geld
en hij was geen held,
en hij hield niet van het krijgsgeweld,
maar trompetter was hij wel
in hart en ziel.

Jan Klaassen was trompetter...

Omhoog

Laat het water open

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Als de avond valt
en ik voel me moe en moedeloos,
kijk ik naar de zee
en ik zie de golven eindeloos.
En ik zie het water leven,
't goud vanaf de horizon
spoelt met de golven mee.

Laat het water open,
laat het water open,
laat het water open
en laat de zee de zee.

Als het water daalt
en het land weer boven komt,
draal jij langs de dijk,
een zachte glimlach om je mond.
En de zomer in je ogen,
in je haren door de wind,
en je zegt: de zee is rijp.

Laat het water open...

Laat het water open...

Als het water stijgt
en de scheppingsdag opnieuw begint,
gaan we hand in hand,
de vloed komt met de westenwind,
spoelt over onze voeten,
er is geen leven zonder zee
en zonder zee geen land.

Laat het water open...

Omhoog

Leonardo

single/1973
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart

Leonardo woont boven in een toren,
bouwt vogels van hout en perkament.
Hij laat ze vliegen uit het raam
en ziet ze vallen en zoekt
naar het geheim dat niemand kent.

Leonardo, hij gelooft wat hij doet,
hij gelooft dat het moet.
De mensen zullen vliegen,
de mensen zullen vrij zijn.

Niemand houdt van Leonardo,
Leonardo houdt van niemand.

Vol van bijgeloof en inteelt
onder bruine vilten hoeden
kruipt het stadsvolk bij elkaar.
Leonardo is een tovenaar.
Leonardo is een tovenaar...

Leonardo, hij gelooft...

Leonardo, hij gelooft...

Omhoog

Let love be the answer

single/1974
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh/Belinda Meuldijk/Norman Newell
This is the place, this is our time,
born to the world, a world that is yours and mine.
Where is the man whose dreams should come true?
Let love be the answer to all that we do.

Somebody cries, don't turn away,
it could be you, crying for help someday.
Reach out with words to someone like you.
Let love be the answer to all that we do.
Let love be the answer to all that we do.

Somebody cries, it could be you.
Let love be the answer to all that we do.
Let love be the answer to all that we do.

Children in hope, children in fear,
hold on the way [...] wintertears.
Life is for all and not just a few.
Let love be the answer to all that we do.
Let love be the answer to all that we do.

Children in hope...

Somebody cries...

Omhoog

Malle Babbe

single/1974
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Je schuimt de straten af
en volgt het dievenspoor
met schooiers en soldaten,
hun petten op een oor.
Je tilt je rokken op
en lacht naar iedere man
die in het donker wel durft
wat overdag niet kan.

En bij nacht
in de kroegen hier,
gaat je naam in het rond
bij het blond schuimend bier.

Ik ken ze een voor een,
de heren van fatsoen,
ik zal ze nooit vergeten
zoals ze jou wel doen.
Hoe vaak heb jij zo'n kop,
bezopen, stom en geil,
niet aan je borst gedrukt,
je lijf nat van zijn kwijl.

En bij nacht
in de kroegen hier,
gaat je naam in het rond
bij het blond schuimend bier.

Malle Babbe kom,
Malle Babbe kom hier,
lekker stuk, malle meid,
lekker dier van plezier.
Malle Babbe is rond,
Malle Babbe is blond,
een zoen op je mond,
Malle Babbe, je lekkere kont.

Lalalalalala.
Lalalalalala.

En zondags in de kerk
dan zit daar zo'n meneer,
stijf als een houten plank
met spijkers in zijn kop
te kijken in zijn bank.
Een zwart lakens pak
om zijn zondige lijf,
bang voor de duivel
en bang voor zijn wijf.
En zuinig een cent
in het zakje doen.
Zo koopt hij zijn ziel weer terug
en zijn fatsoen.

En jij moet achteraan
in het donker ergens staan
zoals het hoort.

Maar eens dan komt de dag,
dan luiden ze de klok,
dan draag jij witte bloemen
en linten aan je rok.
Wanneer we met elkaar
gearmd de kerk uitgaan,
wat zullen ze dan kijken,
daar denk ik altijd aan.

Als bij nacht...

Malle Babbe kom...

Omhoog

Malle Babbe

Springlevend/1982 (live)
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
[zie hierboven]

Omhoog

Maria

In de uren van de middag/1973
Astrid Nijgh/Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart
Maria zit aan de gracht
heel stil een roman van Courts Mahler te lezen,
ze zou zo graag gravin willen wezen
die bleek van smart op haar minnaar wacht.
Het theelicht, de lamp, het behang met de rozen,
tekens van net als bij moeder voor jonge matrozen
die buiten passeren,
grijnzen en fluiten naar haar.
Maria kijkt niet op, de gravin die wacht,
ze slaat de bladzij om en lacht.

Maria zit voor het raam,
de gracht wordt een park met het maanlicht door bomen,
ze wacht op 't bordes tot het rijtuig zal komen,
langs de vijver over de oprijlaan.
De baron met zijn mantel van zij komt gereden,
de paarden staan stil en ze gaat naar beneden,
ze valt in zijn armen, buiten staat eenzaam
een man op de gracht.
Maria kijkt hem aan, ze lacht,
ze slaat de bladzij om en lacht.

Ze ziet zijn gezicht,
een man komt de stoep op,
verlegen en haastig.
Het boek legt ze neer op tafel naast zich,
ze knikt en doet de gordijnen dicht.
Ze laat hem begaan met starende ogen,
met zijn ruwe onhandige lichaam
van eindelijk eens mogen.
En over zijn schouder kijkt ze
naar de bloemen op 't behang.
Die rozen heeft hij voor haar meegebracht,
ze sluit haar ogen en ze lacht.

Omhoog

Marijke

single/1975
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Papa's Music/Intersong Basart

Marijke helpt haar moeder met de afwas,
zaterdagavond en daarna mag ze uit.
Ze probeert zich op te maken
maar ze heeft een slechte huid.

Haar vader en haar moeder
drinken koffie voor de buis.
Dag Marijke, wees voorzichtig.
Denk eraan: om een uur thuis.

Lijn twaalf rijdt een half uur door de regen,
zaterdagavond, naar het centrum van de stad.
En Marijke ziet een meisje
waar ze mee op dansles zat.
Ga je naar de film toe
of naar de discotheek?
Maar het meisje ziet een jongen,
laat Marijke in de steek.

Marijke staat weer op de bus te wachten
zaterdagavond, de mist slaat op haar bril.
Het is weer net als andere nachten,
een lege bus, de straten stil.

Haar moeder is nog op
en heeft iets lekkers klaar gezet.
Dag Marijke, wil je iets hebben?
Maar Marijke wil naar bed.

Omhoog

Medley

Springlevend/1982
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
behalve: Zet een kaars voor je raam vannacht: David McWilliams/Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart

Hé speelman

De speelman speelt trompet,
saxofoon en klarinet.
Speelt de tango, speel een wals.
Ja hij speelt altijd wel iets,
als hij pokert hoor je niets,
maar dan speelt hij wel goed vals.

Hij lokt op zijn viool
alle kinderen uit de school,
muren in een lang dictee.
En de meester staat erbij
lijden met een lange ij
en verbiedt het met dt.

De speelman die vannacht
een serenade heeft gebracht
voor Mooie Nel haar huis,
is vanmorgen om half tien
in de bus naar Mook gezien
want de man van Nel kwam thuis.

Hé speelman,
speel op je tamboerijn,
voor de vogels en de dieren,
voor de mensen groot en klein.
Hé hé speelman,
speel op je tamboerijn.

Hé speelman...

Zet een kaars voor je raam vannacht

Je bent het werk en de mensen moe,
eindelijk weer alleen.
De trap op, naar je kamer toe,
de stilte om je heen.

Ze lachen om je als je zegt
dat je je eenzaam voelt.
Was er maar iemand die luisterde,
die weet wat je bedoelt.

Zet een kaars voor je raam vannacht,
zodat ik weet dat je op me wacht.
Zet een kaars voor je raam vannacht
en ik kom naar je toe.

Als jullie - na deze voorstelling, want nu is er natuurlijk
niemand eenzaam, dat kan niet - maar misschien
vannacht een heel klein beetje eenzaam bent, zet dan een heel
klein kaarsje voor je venster, en wie weet...

Zet een kaars voor je raam vannacht...

Zet een kaars voor je raam vannacht...

Dag zuster Ursula

Diploma's hangen aan de muur,
mijn bedje ligt gespreid.
Mijn vrijheid heb ik nu niet meer,
alleen maar vrije tijd.
Het gaat niet goed en het gaat niet slecht,
het gaat ertussenin.
Maar ik wil niet om het leven heen,
ik wil er midden in.

Dag allerliefste van mijn hart,
ik zeg je nu vaarwel.
Ik wou met jou de hemel in
maar jij koos zelf de hel.
Het spijt me, lieve schoonpapa,
ik dank heel veel aan u.
Het huis dat u ons gaf
kwam regelrecht uit Avenue.

Dag vader en dag moeder,
dag zuster Ursula.
Ik zie het hier niet zitten,
ik ga naar Amerika.
Dag vader en dag moeder,
dag zuster Ursula.
Ik zie het hier niet zitten,
ik ga naar Amerika.

Dag vader en dag moeder...

Jan Klaassen de Trompetter

Jan Klaassen was trompetter
in het leger van de prins.
Hij marcheerde van
Den Helder tot Den Briel.
Hij had geen geld
en hij was geen held,
en hij hield niet van het krijgsgeweld,
maar trompetter was hij wel
in hart en ziel.

Jan Klaassen zei: vaarwel mijn lief,
ik zie je volgend jaar.
Wanneer de lente terugkomt
dan zijn wij weer bij elkaar.
De winter ging, de zomer kwam,
de oorlog was voorbij.
Maar het leger is nooit teruggekeerd
van de Mookerhei.

Geen mens die van Jan Klaassen
ooit iets teruggevonden heeft.
Maar alle kinderen kennen hem,
hij is niet dood, hij leeft.

Jan Klaassen was trompetter...

Omhoog

Meisje in Engeland

single/1973
Astrid Nijgh/Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart
In de uren van de middag
als de zon naar het westen draait,
zou hij jou dan kunnen zien
daar in de heuvels?
Met je haren als een sluier,
goud dat in de wind verwaait,
met een varen in je handen
langs het Meer van Ambleside.
Als misschien de grijze deken
van de regen openwaait
en het bergland wordt nog groener
langs het Meer van Ambleside,
zou jij dan nog dezelfde zon
als ik zien schijnen?

Dit is misschien geen lied voor jou,
dit is misschien te laat geschreven.
Maar ik bleef hier in dit land van kou
en waar ben jij gebleven?

Jaren later zijn de gaten
in mijn geest nog niet gedicht.
En ik kijk er nog doorheen
naar het land van vroeger
waar we liepen in de regen,
samen in het groene licht.
Ik hield al mijn domme aandacht
veel te lang op jou gericht.
En ik zag de hete tranen
van de wind op je gezicht.
Toen ik jou voorzichtig kuste
hield je stijf je ogen dicht.
Met de trein ben ik voorgoed
van jou vertrokken.

Dit is misschien geen lied voor jou,
dit is misschien te laat geschreven.
Maar ik ging terug naar dit land van kou
en jij bent daar gebleven.

Op een warme zomeravond
met mijn vrienden en mijn vrouw,
komt jouw brief
dat je weer terugkeert in september.
En op deze warme avond
sluit ik het venster voor de kou.
Uit het westen komt de regen
en de lucht wordt kil en grauw.
En ik vlucht weer naar mijn vrienden
in het huis waarvan ik hou.
De allerlaatste vlinder
spelt ik op mijn eigen mouw.
Laat dit feest
tot in de vroege ochtend duren.

Dit is misschien geen lied voor mij,
dit is misschien te laat geschreven.
De tijd die komt, die gaat voorbij,
maar waar ben jij gebleven?

Dit is misschien geen lied voor mij,
dit is misschien te laat geschreven.
De tijd die komt, die gaat voorbij,
maar waar ben jij gebleven?

Omhoog

Mirella

single/1974
Lennaert Nijgh/Boudewijn de Groot
copyrights: Intersong Basart
Mirella loopt alleen naar het strand,
soms staat een auto stil.
Dan lacht ze, maar ze rijdt niet mee
omdat ze lopen wil.
Haar brommer is gestolen
en haar fietsband die is lek
en alles wat ze heeft,
is een half pak shag.

Mirella is het einde
maar waar is het begin?
Ik ben op haar gevallen,
maar hoe pak ik haar nou in?

Mirella ligt te zonnen
op haar buik en op haar rug.
Ze wordt al aardig bruin
want bij Mirella gaat dat vlug.
Wanneer een Duitse vogel
haar een glaasje pils aanbiedt,
zegt ze: hé dat is heel leuk,
maar zu haben ben ik niet.

Mirella is het einde...

Mirella is het einde...

Als iemand haar versieren wil
en een toer bouwt, zegt ze nee.
Maar als ze zelf op iemand valt,
dan valt ze heus wel mee.
En nu ik langs de zee loop
met Mirella hand in hand,
kijkt iedereen ons na
en zingen alle jongens op het strand:

Mirella is het einde...

Omhoog

September komt

In de uren van de middag/1973
No one is too young to die / Astrid en Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart
Wordt deze zomer zo gauw al oud?
Ben ik verveeld door al het groen?
Er zijn al zwaluwen die trekken
maar geen jonge vogels meer.

Waar is de kracht van het begin
toen het nog lente was?
Maar de verbazing is voorbij,
om al het nieuwe leven, mijn leven,
mijn nieuwe leven met jou.
het nieuwe leven, mijn leven,
mijn nieuwe leven met jou.

Vraag me niet [...], nu geduld,
dat weet jij zelf ook,
en huil maar niet, 't is niet jouw schuld.
Wees maar niet bang voor eenzaamheid.

September komt.
Binnenkort is de zomer voorbij,
de wind zal nu draaien
en het blauw trekt uit de hemel.
September komt.
't Is te laat om je vast aan mij te klampen,
't is te laat om nu nog spijt te krijgen,
want deze zomer is nu voorbij.

September komt.
'k Had gehoopt dat het langer zou duren
maar achteraf wist jij net zo goed
dat het niet zo blijven zou.
September komt.
't Is te laat om nu nog woorden vuil te maken,
't is te laat voor ons, 't is voorbij.
Ik blijf niet bij jou.

Waar is de kracht van het begin
toen het nog lente was?
Maar de verbazing is voorbij,
en wat blijft er dan over?

Omhoog

Tegen beter weten in

single/1973
Astrid Nijgh/Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart
Ik was klein en ons tuintje was de wereld,
een zandbak met een schutting eromheen.
Wat erachter was, dat mocht ik zelf verzinnen:
een grote tuin vol bloemen en een zon die altijd scheen.
En dat bleef zo al ontdekte ik ook later
dat er niets was dan wat onkruid en wat puin.
Want de werkelijkheid had immers niets te maken
met die zelfbedachte echte bloementuin.

Van de wereld was die schutting wel het einde,
van mijn eigen wereld was hij het begin.
En daar bleef ik in geloven,
tegen beter weten in.

Op het lyceum zat ik jarenlang gevangen
als een vreemde vage vogel in de klas.
Van elk meisje kreeg ik wilde toekomstdromen,
want na het eindexamen begon het leven pas.
En al liep ik later eenzaam vele blauwtjes,
ergens op een koude kamer in de stad.
Ik wist zeker: morgen zou het echt beginnen,
het grootse leven dat ik voor me had.

Want van vroeger was vandaag altijd het einde,
van iets beters en iets nieuws steeds het begin.
En daar bleef ik in geloven
tegen beter weten in.

En zo kwam ik steeds aan weer een nieuwe schutting
met daarachter weer een ander paradijs.
En dan bleek dat steeds opnieuw een veld vol distels.
En zo werd ik langzaam ouder en heel erg langzaam wijs.
Maar al ben ik dan toch wat men noemt volwassen
en schuttingen, daar kijk ik overheen,
wanneer ze zeggen: eens wordt alles liefde
en eens dan worden alle mensen een.

En er is geen einde aan het laatste einde
er is alleen een eeuwig nieuw begin,
dan zal ik daar onmiddellijk in geloven
tegen beter weten in.

Er is geen einde aan het laatste einde...

Omhoog

Tegen beter weten in

Springlevend/1982 (live)
Astrid Nijgh/Lennaert Nijgh
copyrights: Intersong Basart
[zie hierboven]

Omhoog

Te lang van huis

single/1974
Boudewijn de Groot/Ruud Engelander
copyrights: Intersong Basart
Daar sta ik als een vreemde voor de wasserette,
wanneer liep ik voor het laatst op deze gracht?
Misschien heb ik te lang gewacht
en had ik beter op mijn welzijn moeten letten.

Na vele jaren zwerven in den vreemde
bevind ik mij ineens in Amsterdam.
Dit is de stad waaruit ik stam,
de stad die ooit het magisch centrum claimde.

Maar ik ben te lang van huis geweest
om nog te weten hoe het gaat.
Ik weet dat je met guldens moet betalen
maar weten waar de bus naar Schiphol staat?

De revolutie hoort niet meer tot onze idealen,
de leuzen zijn allang weer van de muur.
Alleen op zondag om twee uur komen ze samen,
de bal verdwijnt tussen de palen.

Maar ik ben te lang van huis geweest...

Dat ligt niet aan iets en het ligt niet aan iemand,
ik hou graag een deur op een kier.
Nu ben ik hier en ik denk: was ik daar maar.
En daar denk ik: was ik maar hier.

Vrienden, ze vragen me te logeren
omstuwd door een kleuter of twee.
Wanneer ga jij je nou eens eindelijk installeren?
Ik lach maar een beetje, denk nee.

Ik ben te lang van huis geweest...

Ik ben te lang van huis geweest...

Omhoog

Tina

Tina/1974/eerste versie
De Groot/Den Braber
copyrights: New Dayglow
Tina Tina Tina,
in m'n droom sta jij model.
Tina Tina Tina,
in m'n droom zijn wij een stel.
Tina Tina Tina,
wil je niet of wil je wel?
Speel niet met mijn hart, o nee,
en speel met mij geen spel.

Ik ken een aardig meisje,
populair bij iedereen,
met duizenden vriendinnen
maar ik zie haar nooit alleen.
O Tina, luister even,
een dag alleen met jou,
ik zou je alles geven
wat je hebben wou.

Tina Tina Tina...

Ik zocht mijn troost bij Debbie
en vroeg haar om een gunst.
Doe jij eens een goed woordje,
dat is voor jou geen kunst.
O als ze langs zou komen
dan was mijn huis te klein.
Dan zouden haar vriendinnen
ook mijn vriendinnen zijn.

Tina Tina Tina...

Tina Tina Tina...

Omhoog

Tina

bonus track CD-release Kijken hoe het morgen wordt/1975/tweede versie
Boudewijn de Groot/Gerrit den Braber
copyrights: New Dayglow
Tina Tina Tina,
in m'n droom sta jij model.
Tina Tina Tina,
in m'n droom zijn wij een stel.
Tina Tina Tina,
wil je niet of wil je wel?
Speel niet met mijn hart, o nee,
en speel met mij geen spel.

Ik ken een aardig meisje,
populair bij iedereen,
ik wil haar steeds iets vragen
maar ik zie haar nooit alleen.
O Tina, luister even,
een dag alleen met jou,
ik zou je alles geven
wat je hebben wou.

Ooo Tina Tina Tina...

Ik vraag aan al mijn vrienden:
weten jullie wat ze wil?
Ik vraag het haar al dagen
maar ze blijft altijd zo stil.
Dan zeggen ze: ach Robbie,
zij huilt misschien het meest,
want al haar vriendinnen
zijn ook jouw vriendin geweest.

Tina Tina Tina...

Tina Tina Tina...

Omhoog

Twee maal een

Pur sang/1985
More than just the two of us / Carey Schneider/Crane/Lennaert Nijgh
copyrights: Shel Sound Music Sneaker Song
Af en toe
dan zijn we zo dicht bij elkaar,
alsof we echt met huid en haar
niet twee maar een zijn, even maar.

Een deel van jou
blijft altijd onbekend terrein.
Hoe dicht bij jou ik ook wil zijn,
we blijven alletwee onszelf.

Want twee is altijd een plus een,
van jou en mij maar een,
ieder een, altijd een.
Twee is altijd een plus een
en hoe je rekent ook,
een blijft een, een alleen.

En in jou
wil ik zoveel dingen zien,
die niet echt bestaan misschien.
Of zie jij ze ook in mij?

En ik droom
dat ik alles met je deel,
maar buiten ons is er zoveel
voor jou en mij alleen.

Want twee is altijd een plus een...

En ik droom
dat ik alles met je deel,
maar buiten ons is er zoveel
in jou en mij alleen.

Want twee is altijd een plus een...

Twee is altijd een plus een...

Omhoog

De zee! De zee!

Vrije val/1986
Gerard Stellaard/Lennaert Nijgh
Midden in de groene polder
vaart ineens een heel groot zeeschip
dat een verre reis begon tussen koeien
die staan grazen in de ondergaande zon.
IJmuiden, de sluizen, de gouden horizon.
En op de dijk een kleine jongen,
rijdt op de fiets een eindje mee,
denkt wat alle kleine jongens denken
die een schip zien gaan naar zee.

De zee, oh neem me mee naar zee.
De zee, de zee, oh neem me mee naar zee.

Straks is al het groene weiland
onafzienbaar donker water.
Het land, het land verleden tijd
en de lichten van IJmuiden
raken in het oosten kwijt.
Varen is steeds afscheid nemen,
onderweg zijn voor altijd.
Maar kleine jongens worden groot
en dromen groeien zelden mee.
Toch blijven alle mannen kleine jongens
als een schip vertrekt naar zee.

De zee, oh neem me mee...

De zee, oh neem me mee...

Maar kleine jongens worden groot
en dromen groeien zelden mee.
Toch blijven alle mannen kleine jongens
als een schip vertrekt naar zee.
Oh neem me mee naar zee.

De zee, de zee,
oh neem me mee naar zee.
Oh neem me mee naar zee.

Omhoog

Zet een kaars voor je raam vannacht

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Can I get her by candlelight / David McWilliams/Lennaert Nijgh
copyrights: Pat. Music LTD.
Je bent het werk en de mensen moe,
eindelijk weer alleen.
De trap op, naar je kamer toe,
de stilte om je heen.

Ze lachen om je als je zegt
dat je je eenzaam voelt.
Was er maar iemand die luisterde,
die weet wat je bedoelt.

Zet een kaars voor je raam vannacht,
zodat ik weet dat je op me wacht.
Zet een kaars voor je raam vannacht
en ik kom naar je toe.

Wanneer je zegt bij andere mensen
dat je je eenzaam voelt,
wees dan gerust, er is altijd iemand
die weet wat je bedoelt.

Zet een kaars voor je raam vannacht...

Als je eenzaam bent, mijn liefste,
brand dan een kaars vannacht voor je venster
en bescherm de vlam voor de adem van de wind.

Zet een kaars voor je raam vannacht...

Zet een kaars voor je raam vannacht...

Omhoog

Zo vaak

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Boudewijn de Groot/K. van Es
copyrights: Papa's Music
Ik wandel door de straten,
ik dool zo maar wat rond.
En ik zie de mensen praten
alsof jij niet bestond.
Een jongen kust zijn meisje,
een oude vrouw streelt zacht haar hond.
Twee kinderen zingen een wijsje
alsof jij niet bestond.

Zo vaak is het gezegd
en zo vaak is het geschreven,
gezongen en gefluisterd
en hoe vaak ook niet verzwegen.
Hé hé ik houd van jou.

De winkels zijn fel verlicht,
ik hoor een orgel spelen op de gracht.
En overal zie ik jou gezicht
alsof jij op mij wacht.
De cafés en dancings zijn open,
lokkend tot diep in de nacht.
En ik blijf nog altijd hopen
dat jij op mij wacht.

Zo vaak is het gezegd...

Ben ik thuis gekomen
in mijn kamer kil en koud,
dan zal ik nog van je dromen
alsof jij van mij houdt.
Zo gaat het nu al dagen
en ik voel: zo gaat het fout.
Dus morgen ga ik je vragen
of jij van mij houdt.

Zo vaak is het gezegd...

Zo vaak is het gezegd...

Omhoog

De zwemmer

Kijken hoe het morgen wordt/1976
Boudewijn de Groot/Ruud Engelander
copyrights: Papa's Music
Een zwemmer zwemt, hij zwemt in zee.
Hij zwemt weg van het strand
maar neemt bepaalde beelden met zich mee
van wat hij achterliet op het land.

Hij zwemt en denkt niet aan later,
hij heeft geen last van angst of aarzeling.
Boven hem lucht, onder hem water,
een zwemmer is een enkeling.

Hij baant zich een weg door het water,
hij is al flink op weg naar Engeland.
Achter zich hoort hij geschater,
iemand die achterbleef op het strand.

Wat meegaat, laat hij ook achter,
wat in de war van een herinnering
kijkt hij eens om en zwemt wat zachter,
verdriet is een vertragend ding.

De kust is een vage belofte,
het koude water de verzekering
dat hij alles waarin hij geloofde
niet zonder reden door iets nieuws verving.

Een zwemmer zwemt, hij zwemt in zee.
Hij zwemt weg van het strand
maar neemt bepaalde beelden met zich mee
van wat hij achterliet op het land.


Omhoog
Menu